Bærekraftig mobilitet for vekst og velstand

En satsning på bærekraftig samferdsel som trygge
veier, ny teknologi og innovasjon er med på å skape de gode hverdagene fri for tidsklemma. Høyre vil jobbe med samferdsel som et viktig verktøy i steds- og byutviklingen.

Ullensaker Høyre vil arbeide for å styrke kollektivtilbudet fra nærmiljøet til sentrum og jobb/skole.

Bærekraftig mobilitet er en forutsetning for vekst og velstand. Vi må derfor ikke hindre mobilitet i seg selv, men legge til rette for at den skjer på en god måte som gagner et mangfold av mennesker med ulike behov. Noen av tettstedene våre har allerede i dag transportutfordringer som må løses.

I sentrale strøk er hverdagsreisene i større grad preget av at de fleste har behov for flere ulike transportmidler. Man veksler mellom å være bilist, kollektivbruker, syklist og å ta bena fatt. Spesielt blant de yngre er det mange som ønsker å velge miljø- og klimavennlig også når det gjelder transport, og det må legges til rette for disse valgene på en god måte.

Å kunne ferdes trygt i trafikken er et livslangt prosjekt. Våre grunnleggende holdninger bygges i tidlig alder, så trafikktrening må starte i barnehagen og styrkes opp gjennom hele skoleløpet. Erfaring er viktig, så det må så langt det er mulig tilrettelegges for at barn og ungdom kan sykle og gå i sin hverdagsreise.

Stadig flere av oss bor i byen eller et av våre tettsteder. Det betyr at utfordringene som oppstår når folk bor tett blir enda viktigere å løse enn de har vært tidligere, og at flere av oss blir påvirket av dem. Vi må bli enda flinkere til å løse flere av disse utfordringene før de oppstår. Sammenhengende gang- og sykkelveier er et eksempel på det. Høyre har en visjon om at du skal kunne sykle trygt mellom alle våre skoler og tettsteder. Du skal oppleve trygghet og smidighet i samspillet mellom å gå, sykle, reise kollektivt og kjøre bil. Da kan opplevelsesbyen Jessheim utvikle seg som en attraktiv sykkelby, hele året.

Privatbilen er et viktig transportmiddel for mange. Høyre vil sikre nok parkeringsplasser både i tilknytning til butikksentre, offentlige bygg, togstasjoner og i tilknytning til boligområder.

Høyre ønsker å utvikle innfartsparkering for kollektivreisende. Uansett hvor godt vi regulerer by og tettsted for å minimere transportbehovet for folk innad i dem, vil det fortsatt være folk utenfor sentrum som har behov for å reise inn, gjerne daglig. Høyre ønsker derfor å legge til rette for at de som kan benytte kollektive transportmidler til deler av reisen også får anledning til det, for på den måten senke trykket av bilkjøring inne i bysentrum.

Det har helt siden etableringen av OSL vært regulert og planlagt bygging av en Jessheim-stasjon på Gardermobanen. Hvis den bygges, vil det innebære en vesentlig forbedring av kollektivtilbudet for kommunen. Det vil gi en rask forbindelse til Oslo, men også til flyplassen og videre nordover. Jessheim vil da få en stasjon direkte på det nasjonale jernbanenettet. Det vil i tillegg frigjøre en betydelig kapasitet på Hovedbanen. Det øker komforten for de reisende og gi kapasitet til å ta imot noe av den forventede befolkningsøkningen for mange år fremover. Det vil også medføre at biltrafikken kan reduseres fordi togtilbudet blir bedre.

I påvente av togstasjon tilknyttet det nasjonale tognettet bør det opprettes ekspressbusser til/fra Jessheim stasjon – OSL slik at man raskt kan komme seg til OSL, men også til Eidsvoll, Hamar og Oslo.