Budsjettinnlegg i KST 12.12.2017 vedr. Budsjettet for 2018 og ØP 2018- 2021

Ordfører. Takker rådmannen for et godt saksgrunnlag og kom. dir. og hele HSB for meget godt samarbeid gjennom året. Det er inspirerende å lede et HU hvor alle partier heier på kontinuerlig positiv utvikling får våre aller minste og frem til de går ut av ungdomsskolen. Igjen ser vi at posisjonen fremlegger et ambisiøst budsjett– uten eiendomsskatt. Budsjettet prioriterer barn og unge og det satses tungt videre på barnehage og skolen, med økning av læringsutbytte og tidlig innsats.

Nettobudsjettet i Ullensaker økte med 5,5 % fra 2016 til 2017 og med 7,8 % fra 2017 til 2018, dvs. totalt nesten 14 % på 2 år. 14 % på 2 år! Denne økte frihetsgraden er det som opposisjonen kaller manglende styring. Det er nettopp dette som er resultatet av god styring og at vi får den ønskede veksten i de frie inntektene. Her er det mange av våre nabokommuner som misunner oss alt det som vi i Ullensaker får til og årsaken til alt det vi får til er nettopp den blå tråden er positiv innbyggervekst som posisjonspartiene står for.

Vi har vært gjennom de siste 5 årene med reduserte barnekull som naturligvis har påvirket etterspørselen etter barnehageplasser. Vi gleder oss derfor med at vi nå sannsynligvis oppfyller samtlige kommunale barnehageplasser når dette skal telles den 15.12.2017 dvs på førstkommende fredag. Blir spennende.

I budsjettvedtaket for 2016 ble det gjort en kraftig satsning på skolen ved at vi i tillegg til kompensasjon for vekst og for flere elever styrket posisjonen ytterligere på hver skole med mer lærere for å øke læringsutbytte og redusere gruppestørrelsene. I budsjettvedtaket for 2017 fortsatte vi den sterke satsningen på skolen og posisjonen budsjettillegg medførte at i tillegg til den ordinære veksten så fikk hver av de 15 skolene våre enda en ny lærerkollega. For 2018 vil vi opprettholde satsningen på skolen ved at vi opprettholder de 2 leseveilederstillinger som rådmannen ikke fant rom til som medfører at vi opprettholder en lese-, regne- og skrivecoach på hver av våre U-skole-kretser. Dessuten etablerer vi ytterligere 4 spesialpedagogstillinger i barnehagene for å styrke språkutvikling og spesielle behov for barn som trenger dette. Vi vil dermed øke satsningen på spesialpedagoger med over 50 % fra dagens 7,5 årsverk til morgendagens 11,5 årsverk. På toppen av dette klarer posisjonen å styrke lærertettheten med 10 nye faste stillinger som vil fokuseres på alderstrinnene 1. – 4. trinn.

Resultatet av posisjonens budsjettprioriteringer vil styrke satsningen på tidlig innsats som vi håper medfører at Ullensakerskolen fortsatt skal være den beste Romerikeskommunen ifht eksamensresultater.

Andre refleksjoner i disse budsjett-tider:

• Det at elevene i Ullensakerskolen skal få svømmeopplæringen sin i den nye svømmehallen om kort tid gleder meg stort. Det er ikke et sekund for tidlig.
  • Utbyggingen av Algarheim skole kommer samtidig som vi fortsetter satsningen på boligområder i grunnskolekretsen.
  • Den enorme satsningen på barn og unge gjennom Bakkedalsprosjektet og den nye kommunale barnehagen på Kløfte blir kjempespennende å følge.
  • Jeg gleder meg enormt til fredag den 2. februar 2018 hvor vi skal formelt åpne Gystadmarka u-skole
  • Budsjettforliket i Stortinget kommer til å kreve ca. 35 nye lærer i Ullensakerskolen og adm har estimert dette til 23,6 mnok i kostnad. Det blir spennende å se hvordan dette skal finansieres og praktisk gjennomføres, men vi heier naturligvis på flere lærere i Ullensakerskolen.

Ellers gleder jeg meg som HU-leder over at vi fortsetter satsningen på den digitale skolehverdagen og at alle elever på sikt skal få mulighet til å ta i bruk IKT med alt som dette innebærer. 7 av 15 skoler fikk sine læringsbrett i november og de resterende 8 skolene vil få sine læringsbrett rett etter at nyttårsrakettene er tenkt. Vi må ikke glemme de foresatte så derfor fremmer vi et verbalforslag om at det legges det opp til at hver enkelt skole arrangerer en kveld der foresatte tilbys enkel opplæring og tilpasset informasjon om bruk av læringsbrett i undervisningen. Dette kan for eksempel gjøres i forbindelse med at skolen arrangerer foreldremøter. Intensjonen med kvelden er å gi foresatte bedret mulighet til å bidra positivt til elevenes læring. Vi foreslår at dette tiltaket innarbeides i budsjettet innenfor rammen.

Nye innbyggere er velkomne –

Fremtiden er digital –

Ullensakerskolen viser vei –

Posisjonen fortsetter satsningen på barn og unge og leverer varene igjen!

Tim A. Holmvik (H)

Hovedutvalgsleder for skole og barnehage i Ullensaker.