Debatt rundt 3. rullebane

Etter at administrasjonen i november 2017 varslet om «midlertidig forbud mot tiltak» (bygge- og deleforbud) i de delene av kommunen som kan komme i rød eller gul støysone ved en eventuell 3. rullebane, så har engasjementet blant våre innbyggere vært høyt. Det er opprettet grupper på sosiale medier, og det er også dannet en aksjonsgruppe med innbyggere primært fra Sand, Lie og Mogreina-området som har som målsetting å ivareta berørte innbyggere og jobbe mot en 3. rullebane.

Ullensaker Høyre er flere ganger blitt utfordret på vårt standpunkt. Vi har ett standpunkt i denne saken, og det er:

«Ja til OSL, nei til 3. rullebane».

Det er imidlertid ikke Kommunestyret i Ullensaker som fatter en endelig beslutning i denne saken. Vi kan imidlertid jobbe for å påvirke våre egne politikere som sitter på Stortinget (og i Fylkestinget). Og hva har Ullensaker Høyre gjort så langt?

Vår jobb som politikere er å ivareta våre innbyggere på best mulig måte. Derfor stilte Høyre allerede i kommunestyremøte 12. desember følgende grunngitte spørsmål til ordføreren:

1. Vil ordføreren ta initiativ til at Ullensaker kommune så tidlig som mulig organiserer seg med en stab som får i ansvar å ivareta kommunens og berørte innbyggernes interesser på en slik måte at vi som kommune står skulder til skulder med våre berørte innbyggere? (Ved å etablere en slik stab vil berørte innbyggere, adm., politikere og andre få ett felles punkt å forhold seg til i spørsmål relatert til 3. rullebaneproblematikk.)
  2. Vil ordføreren sørge for at kommunen bistår de berørte innbyggerne ift juridisk og annen nødvendig assistanse dersom de organiserer seg med en felles front?

Videre jobber vi aktivt inn mot de sentrale leddene i partiet. Blant annet stilte vi følgende krav i årsmøtet i Akershus Høyre 27. januar:

1. Vi krever en full og uhildet konsekvensutredning av en eventuell ny 3. rullebane ved OSL basert på trafikkgrunnlag, trafikkutvikling, samfunnsøkonomiske konsekvenser, konsekvenser for berørte privatpersoner, offentlige instanser og næringsliv
  2. Vi krever at Staten sikrer forutsigbarhet og umiddelbart avklarer hvilke innløsnings-tiltak som iverksettes for de berørte, og hvilke konkrete bidrag Staten vil komme med av avbøtende tiltak for de som berøres av store samferdsels-utbygginger

I møter med våre politikere på Stortinget vil vi også reise tilsvarende spørsmål.

Vi kan forsikre om at vi har en grønn politikk i det blå Høyre, og at vi bryr oss om våre innbyggere.