En næringsvennlig kommune

Mange i kommunen er opptatt å skape egen arbeidsplass, dette ser vi i antall enkeltpersonforetak som etableres i kommunen hvert år. Majoriteten av disse etableringene finner vi innen transport og byggetjenester.

I Ullensaker er det 699 bedrifter med 1-4 ansatte. Tar vi utgangpunkt i NHO sin definisjon på små og mellomstore bedrifter, så utgjør SMB bedriftene 34%. Dessverre har noen av SMB bedriftene flyttet ut av kommunen på grunn av mangel på egnede næringslokaler. Det må vi få stoppet.

Høyre ønsker å ivareta eksisterende næringsliv med ubyråkratiske og positive virkemidler som fører til at bedriftene vokser og blir værende i kommunen. Gardermoen næringspark er Norges største knutepunkt og er av stor betydning for Ullensaker kommune. Som det viktigste næringsområdet i kommunen, har det stor betydning for både arbeidsplasser og økonomisk vekst. Høyre ønsker å legge til rette for at næringsparken kan videreutvikles og tiltrekke seg et mangfold av bransjer.

For å oppnå dette, vil Høyre samarbeide tett med ambisiøse aktører som har fokus på nyskaping, kompetansearbeidsplasser og miljø. Ved å legge til rette for at næringsparken kan utvikle seg på en bærekraftig måte, vil kommunen tiltrekke seg innovative bedrifter som kan bidra til økt verdiskapning og jobbskaping.

Jessheim har utviklet seg til å ta en posisjon i markedet for opplevelse, kultur, musikk og underholdning. Det er en utvikling Høyre ønsker å satse videre på. Kulturbasert næringsliv skaper et mangfold av arbeidsplasser og gjør det enda triveligere å oppleve kommunen vår. Høyre tror også at det er viktig for å ta vare på alle de arbeidsplassene varehandel skaper i Ullensaker.

Høyre mener at jordbruket er sentralt for matproduksjon, bosetting, ivaretakelse av kulturlandskapet og sysselsetting. Høyre vil skape et levedyktig jordbruk.

Landbruket er en viktig næring for vår region og gjennom kriser ute i verden som påvirker oss, ser vi viktigheten mer enn noen gang av å være selvforsynt. Dette er en næring hvor matproduksjon er selve grunnlaget for virksomheten, men hvor potensialet for tverrfaglighet, innovasjon og økt bærekraft er tilgjengelig. Høyre ønsker å opprettholde et aktivt og variert jordbruk og skogbruk til tross for den økende befolkningsveksten og utviklingen av byen Jessheim. Dette er viktig for å sikre et bærekraftig samfunn og opprettholde viktige grønne områder i kommunen. Det er viktig å stimulere til økt satsing på småskala næringsutvikling, spesielt innenfor områder som grønn omsorg og lokalprodusert mat. Høyre ønsker å tilrettelegge for grønne næringer som kan bidra til å skape arbeidsplasser og økt verdiskapning.

I takt med at byen Jessheim utvider seg, vil man se tidligere næringsområder transformeres til kombinasjon av næring og boliger. Det er her vi i dag finner mange av kommunens SMB bedrifter. Høyre vil ha økt fokus for å legge til rette for næringsområder der dagens og morgendagens bedrifter kan etablere seg fremover.