Flere barnehager i Ullensaker

635 barn i Ullensaker kommune vil med dagens barnehagekapasitet stå uten barnehageplass i 2030.

Barnehagen er et barns første møte med utdanningsløpet. Ullensaker kommune som oppdragsgiver står ansvarlig for god kvalitet på barnehagene våre. Det er viktig at kommunen stiller tydelige krav, blant annet til kompetansemiljø i barnehagene. Barna skal lære gjennom lek og få stimulert deres naturlige nysgjerrighet, samtidig skal barnehagen skal være en trygg omsorgsarena.

Høyre vil satse mer på tidlig innsats; spesielt for barn med lærevansker. Godt språk og god sosial kompetanse er grunnleggende ferdigheter det er viktig å ha med seg når man begynner på skolen. Det er derfor viktig at Ullensaker har full barnehagedekning for å gjøre overgangen mellom barnehage og skole lettere, spesielt med tanke på at Ullensaker har et stort antall flerkulturelle innbyggere. Det er også viktig at de pedagogiske stillingene i barnehagene er besatt av faglært personell, og kommunen må derfor intensivere rekrutteringen av pedagogiske ledere og annet personell med relevant kompetanse, samt gi gode muligheter for etter- og videreutdanning.

Alle barn er ikke tilknyttet barnehage og familier kan oppleve utfordringer i påvente av barnehagestart. Et godt småbarnstilbud er like viktig for barna som for foresatte. Vi er forskjellige, og dagens barnehagetilbud passer ikke for alle. Inkludering, tilrettelegging og integrering er viktige områder for barn og voksne.