Fremtiden i skoleporten
Den som en morgen står i skoleporten ved Ullensakers 15 skoler, vil se våre 4800 elever gå forbi og inn i skolebygget – og i det se framtiden.
Ikke bare ser man elevenes egen framtid, men også vår egen og samfunnet rundt oss. Dem du ser går forbi og rusler inn i skolebygget – det er dem som skal sikre produksjon og arbeidskraft, smarte løsninger og innovasjon, kompetanse, helse og omsorg. De skal også sikre økonomisk bærekraft for oss og samfunnet vårt.
Kommunene har ansvar for elevene på skolen i 10 år. Deretter låner vi dem bort til fylkeskommunen tre til fem år. Så kommer de tilbake til oss. Som studenter, arbeidstakere og noen ganger stønadsmottakere. Vår jobb er å skape rom for hver enkelt av våre barn og unge slik at de får høyt læringsutbytte, tar gode og frie valg for seg selv, klarer seg godt i sitt liv og bidrar positivt til samfunnet. De skal slippe å bli langvarig stønadsmottakere om det ikke er tungtveiende grunner for det. At de mestrer, tilegner seg mye kunnskap og opplever at de har verdi for samfunnet rundt seg.
Dette krever gode skoler. Gode skoler skaper godt læringsmiljø og bidrar positivt overfor for elevene, elevenes familie og nærmiljø. Gode skoler gir elevene høyt læringsutbytte. Høyt læringsutbytte gir barn og unge evne til å ta gode valg for seg og sin framtid – og dermed for samfunnet.
Skolen utgjør en forskjell
Gode skoler gir høyt skolebidrag. Et skolebidrag er resultater av opplæringen som ikke tilskrives foresatte med høyere utdanning, sosiodemografiske forhold og andre faktorer. Skolebidraget er rett og slett det skolen utgjør av forskjell – og som løfter elevene mer enn forventet. Nøkkelen er læringsutbytte – mye kunnskap og læring.
SSB har nylig publisert en oversikt over skolebidragsindikatorer for grunnskolen. Ullensaker-skolen kom godt ut av undersøkelsen og kan glede oss over at vi ligger på eller over landssnittet i kategoriene. Fire av Ullensaker-skolene kom høyt opp på listene. Dette er svært gledelig og viser at vi gjør en god jobb for barn og unge.
Særlig evnerike elever
Ullensaker-skolen viser med mange gode resultater at elevenes læringsutbytte er høyt prioritert. Dette kommer også til uttrykk i svært gode resultater for elevene våre – på eller over nasjonalt og Akershus-nivå på flere eksamen og nasjonale prøver. Dette skyldes en systematisk satsing over flere år. Ett av grunnlagene er at Ullensaker-skolen har etablert en egen strategiplan for læringsutbytte. Denne skal vi rullere til skolestart høsten 2017 for de neste fire årene. Planen sikrer et godt grunnlag for det avgjørende arbeidet som gjøres i skolene. Planen tar for seg høyt læringsutbytte for alle elevene våre på skalaen. Dette inkluderer dem som går under betegnelse særlig evnerike elever. Det er like viktig å sikre deres læringsutbytte som for resten av elevgruppa. Det at vi klarer å motivere og utfordre de enkeltelevene som vil lære mer enn pensum er en utfordring som vi tar alvorlig og som vi ønsker å framheve i den nye planen. Dersom du som leser innlegget har klare innspill/erfaringer i denne sammenheng – og som bør med i den nye planen – er det bare å kontakte meg.
Aftenposten hadde nylig et oppslag om særlig evnerike elever. Avisen hadde en elev fra Ullensaker-skolen som hovedoppslag. Aftenposten viste også til at Ullensaker-skolen rangerer blant topp 10 kommuner med antall elever som tar fag på et høyere nivå enn de faktisk er. Så her er det allerede gjort mye godt arbeid i vår kommune. Og vi blir stadig bedre.
Jeg vil benytte anledningen til å rette en stor takk til alle som jobber i skolene våre hver dag og realiserer potensialet for elevene våre. Det er en av de viktigste oppgavene vi utfører i en kommune. For i skolene våre legger vi til rette for å trygge vår egen framtid.
Les også: Miljøterapeutene er elevenes og lærernes bestevenner – nå kan skoleordningen bli utvidet