Fritt behandlingsvalg er et spørsmål om menneskeverd

Ulike pasienter har ulike behov. Staten kan aldri være alt for alle. Offentlig sektor kan heller aldri være best på alt. Hvis det er ambisjonen, tror jeg det er vanskelig å bli best på noe i det hele tatt. Det er grenser for politikk. Vi trenger pasientens helsetjeneste.

Fra v. Tone Wilhelmsen Trøen, Willy Kvilten, Tore Vamraak, Turid Kristensen og Lars Dahl Berge

Pasientens helsetjeneste

Helsetjenesten i Norge er noe vi skal være stolt av. Den har alle forutsetninger til å være best på mye, bare ikke alt for alle, overalt. Nettopp derfor er fritt brukervalg og behandlingsvalg en trygghet for deg, den dagen du er sårbar og trenger hjelp.

Neste gang er det kanskje deg

I dag fikk jeg høre en gripende historie fra en mor og bestemor til en gutt som de forteller er gitt opp av vårt eget sykehus. Spesialisthelsetjenesten vi tror kan ordne “alt” for oss. Familien selv beskriver en opplevelse med en gutt som er til behandling hos BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk) og får tilbakemelding om at det ikke er noe mer de kan gjøre for gutten. Mamma og besteforeldre gir ikke opp. De finner på egen hånd en klinisk psykolog som tar gutten i behandling, til en kostnad på flere tusen kroner per konsultasjon. En helt vanlig familie, med helt vanlig økonomi, som en periode av livet har noen uvanlige utfordringer. En familie som opplever akkurat det jeg med stor glede betaler skatt for å hjelpe. En familie som opplever utfordringer jeg som politiker ønsker skape muligheter for.

Fritt behandlingsvalg

Fritt behandlingsvalg er en slik mulighet. Hvis ditt sykehus ikke kan hjelpe, så betaler Staten for at du får behandling hos de som faktisk kan hjelpe. Spiller ingen rolle om det er offentlig eller privat. Bare behandlingen er god og tilpasset den enkelte pasienten. Så brukervennlig og så enkelt. Alle behandlingsformer er ikke omfattet av ordningen i dag. Men vi i Høyre vil jobbe hardt for at den skal nå enda flere som trenger den. Fritt behandlingsvalg utnytter også mer av den ledige kapasiteten fra hele Norges helsetjeneste. På den måten behandler vi flere og raskere. Køene reduseres. Vi får et friskere Norge. Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Staten betaler og du bestemmer.

Muligheter for alle

Erna Solberg, Bent Høie, Tone Wilhelmsen Trøen og Høyre har i regjering innført pakkeforløp. Det startet i kreftbehandlingen og er nå videreført i deler av psykisk helse og rusbehandlingen. Flere har fått en bedre kreftbehandling pga pakkeforløp. Du som pasient skal få et forutsigbart og helhetlig behandlingsforløp, uten unødvendig ventetid. Denne historien forteller meg at vi bare så vidt har startet med pakkeforløp, fritt behandlingsvalg og fritt brukervalg. Venstresiden i norsk politikk ønsker å skru tiden tilbake. De vil reversere noe som fungerer. Deres politikk forteller meg at sykehuset er viktigere enn pasienten. En helsetjeneste hvor bare de rikeste selv kan velge den behandlingen som virker. I mitt hode er sykehuset, legen og sykepleieren til for pasienten, ikke motsatt. Derfor må vi gi enda mer makt til enda flere pasienter.

Vi i Høyre skal fortsette kampen for pasientens helsetjeneste.

Her er noen av våre løfter:

• 100 000 pasienter skal få muligheten til å bruke fritt behandlingsvalg de neste fire årene
  • Utvikle flere pakkeforløp
  • Mer oppsøkende hjelp for unge som sliter psykisk
  • Raskere psykisk helsehjelp ved å innføre rett til vurdering og møte med fagperson innen tre uker ved henvisning til BUP eller DPS.
  • Flere utdanningsplasser for kliniske psykologer og psykiatere
  • Utvide retten til fritt behandlingsvalg
  • Gjennomføre en rusreform som går fra straff til hjelp

Det er ditt behandlingsvalg!

Arbeiderpartiet går til valg på å avvikle fritt behandlingsvalg og de stemte sammen med Senterpartiet mot rusreformen. Dette er et verdivalg. Fire nye år med Erna Solberg som statsminister gir deg sterkere rettigheter som pasient. Pasienten er viktigere enn systemet.

Vi tror på Norge. Godt valg!

Lars Dahl Berge
Stortingskandidat (H)