Frivillighet, lag og foreninger

Ullensaker Høyre er opptatt av individuell frihet og ansvar, og har derfor stor tro på frivilligheten som en viktig del av samfunnet. Frivilligheten spiller en viktig rolle i å styrke samfunnsengasjementet og bidra til å skape en bedre samfunnsånd.

Høyre mener at frivillighet er viktig fordi det kan bidra til å skape mer engasjement og involvering i lokalsamfunnet. Ved å delta i lokale lag og foreninger fremmes personlig utvikling og selvtillit. Frivilligheten skaper et mangfold av sosiale møteplasser og gir innbyggerne større bredde i kulturtilbud og aktiviteter. I tillegg ser vi at Ullensaker får flere aktører som bidrar til å løse kommunens samfunnsutfordringer.

Høyre ønsker å legge til rette for en større satsing på frivillighet ved å støtte og stimulere organisasjoner og enkeltpersoner som ønsker å bidra lokalt. Dette kan innebære å gi økonomisk støtte og legge til rette for bedre samarbeid mellom frivillige organisasjoner og det offentlige.

Høyre er en aktiv pådriver for å legge til rette for en aktiv og variert fritid for sine innbyggere. Med to store og flotte idrettsanlegg i Bakkedalen og Gystadmarka, samt mange mindre kommunale- og idrettslagdrevne anlegg, har innbyggerne tilgang til et bredt spekter av idrettsaktiviteter.

På kultursiden er kulturhuset det største og viktigste anlegget, men det finnes også mange grendehus og skoler som brukes av lag og foreninger innen idrett, kultur og fritidsaktiviteter som kommunen støtter.

Å få på plass større idrettsanlegg tar tid, i 8 år arbeidet Høyre aktivt for å få på plass en svømmehall på Jessheim. Jessheimbadet med sine 6400 kvadratmeter og 6 bassenger, åpnet i mai 2021. Dette anlegget vil ikke bare tilby organisert svømmeaktivitet og svømmeopplæring, men også gi et omfattende tilbud innenfor uorganisert aktivitet.

Ullensaker Høyre ønsker å etablere et aktivitetshus for ungdom uten geografisk tilknytting sentralt på Jessheim. I huset kan man tilby e-sport, gaming, streaming, lydstudio, leksehjelp, danseundervisning etc. Det kan etableres en egen kafe som ungdommen kan drive selv. I huset kan utekontakten og andre som er tilknyttet ungdommen ha sitt tilholdssted. Aktivitetshuset skal holde åpent etter skoletid og i helgene.

Videre er det viktig at kommunen legger til rette for at flere barn og voksne får kjennskap til og benytter seg av det mangfoldet av kulturtilbud som finnes, samt at det legges til rette for nye tilbud som ikke finnes i dag. Dette vil bidra til å skape et levende og engasjert lokalsamfunn, der innbyggerne trives og har tilgang til en aktiv og variert fritid.