God helse hele livet

Høyre vil sikre en forutsigbar helse- og omsorgstjeneste som inkluderer aldersuavhengig forebyggende og helsefremmende arbeid i samarbeid med offentlige, ideelle og private aktører. Vi vil stimulere deltakelse i helsefremmende aktiviteter gjennom nærmiljøanlegg, idrett, friluftsliv og kulturelle tilbud, i samarbeid med interesseorganisasjoner og lokale lag

Alle har vi et ansvar for egen helse. Det offentlige skal sikre hjelp, omsorg og medisinsk behandling når vi trenger det. Høyre vil sikre en helse- og omsorgstjeneste som er forutsigbar. Høyre vil arbeide for at det forbyggende og helsefremmende arbeidet skal foregå, uavhengig av alder, innenfor all offentlig virksomhet, i samarbeid med ideelle og private aktører. Høyre skal legge til rette for og stimulere til deltakelse i helsefremmende aktiviteter gjennom nærmiljøanlegg, idrett, friluftsliv og allsidige kulturelle tilbud, sammen med interesseorganisasjoner og lokale lag – organisert og uorganisert.

God fysisk og psykisk helse er en forutsetning for å leve et godt liv. Fysisk aktivitet forebygger og utsetter funksjonsnedsettelser, og effekten av fysisk aktivitet er like god hos eldre som hos yngre. Vi må foreskrive trening på samme måte som vi foreskriver medisin.

Kommunen har en vekst av innbyggere med sammensatte sykdommer, som vil kun kreve mer av kommunens tradisjonelle pleie- og omsorgstjenester om vi ikke evner å tenke nytt. Her ønsker Høyre å styrke forebyggende tjenester der riktig kosthold, aktivitet og gode møteplasser gir innbyggerne økt livsmestring og større kontroll over egen helse.

Lavterskeltilbud
Høyre mener at lavterskeltilbud skal inngå som en del av kommunens helse- og omsorgstilbud. Lavterskeltilbud kjennetegnes ved at brukere ikke trenger henvisning eller timebestilling for å oppsøke det. Lavterskeltilbud tiltrekker seg ofte brukere som ellers ville hatt problemer med å benytte tradisjonelle helse- og omsorgstilbud. Det bidrar til at alle brukergrupper får et godt tilbud.