Gratulerer med kvinnedagen, og ja – vi skal feire den i år også

For all tid du bruker på å snakke høyt om at det er unødvendig å rette fokus på kvinnedagen 08. mars i år igjen, skal jeg bruke all min tid på å rope enda litt høyere om hvorfor det er viktig.

Caroline Nordbæk, kvinnepolitisk ansvarlig

Vi har det godt her i Norge, og på mange områder er vi kommet langt i likestillingskampen. Det betyr ikke at vi kan sette oss ned og lene oss tilbake. Hver eneste dag er det minst én kvinne som lever under streng sosial kontroll i vår verden, minst én kvinne opplever vold i nær relasjon, og minst én kvinne opplever uønsket seksuell oppmerksomhet. For disse kvinnene er det viktig at vi fortsetter å kjempe kampen om likestilling, og fortsetter å rette fokus mot dem.

Regjeringens handlingsplan for kvinner, fred og sikkerhet (2019-2022) setter søkelys på kvinners deltakelse og rettigheter i innledende, og uformelle fredssamtaler så vel som de formelle fredsforhandlingene. I krig og konflikt er kvinner særlig utsatt for seksualisert vold. Forebygging og håndtering av seksualisert og kjønnsbasert vold er viktige satsningsområder, og et tydelig politisk signal om at regjeringen vil fremme kvinners deltakelse, rettigheter og behov i alt freds- og sikkerhetsarbeid.

I arbeidet med likestilling sier handlingsplanen noe viktig:

«Kvinner og menn, jenter og gutter har ulike roller og posisjoner i sine samfunn. I en konflikt kan de rammes på ulikt vis. Derfor har Norge et tydelig fokus på både kvinners og menns sikkerhet og rettigheter. Tilgang til hele befolkningens ressurser, kunnskap og erfaringer er avgjørende for at vi skal kunne bygge fredelige samfunn som ivaretar alle»

Regjeringens handlingsplan: Kvinner, fred og sikkerhet (2019-2022)

Det handler ikke om oss og dem, men om vi. En likestilt verden og et likestilt samfunn skapes ikke ved at et nøkkelknippe viktige personer arbeider med en handlingsplan, eller at en ung engasjert interesseorganisasjon aktivt jobber ut mot lokalsamfunnet. En likestilt verden og et likestilt samfunn skapes når kunnskap deles, og vi jobber sammen. Kvinner og menn, unge og eldre.

Vi har det godt her i Norge, men det betyr ikke at vi skal slutte å stille krav til den globaliserte verden vi bor i. Vi skal ha fokus på likestilling og stille tydelige krav til våre samarbeidspartnere. Vi skal lære av andre, men også dele av våre erfaringer. Ved kunnskapsflyt vil vi kanskje, på sikt, skape mye mindre forskjeller på likestilling mellom land.

Vi skal aldri slutte å markere 08. mars på lik linje som vi aldri vil slutte å flagge på 17. mai.

Gratulerer med kvinnedagen!