Grunngitt spørsmål til ordfører i KST-møte den 12.12.2017

JA til hovedflyplassen, men NEI til ny 3. rullebane

Ordfører.

Etter å ha vært tilhører under informasjonsmøte om ny 3. rullebane på mandag den 04.12.17 gjorde jeg meg noen refleksjoner. Noen av disse vil jeg derfor løfte i dette grunngitte spørsmålet hvor jeg ser frem til ordførers offensive svar:

Flyplassen er selve smørekannen for næringslivet på Øvre Romerike og er motoren i befolkningsøkningen i kommunene som igjen øker kommunenes frie inntekter – på den måten er flyplassen et positivt bidrag.

Samtidig vil nye utvidelser av flyplassen føre til at stadig flere nabolag kommer i rød og gul støysone og således vil dessverre enkelte familier bli tvunget fra sine hjem. De påfølgende erstatningssaker vil deretter bli gjenstand for mye oppmerksomhet og vi forutsetter at Avinors erstatningsnivåer og prosesser som kjøres oppleves som verdige av de som blir berørt. I forhold til flystøy og tvangsflytting av familier er flyplassen et negativt bidrag.

Når flyplassen ble utvidet – i forrige runde på 90-tallet – var det mange og vanskelig temaer som ble berørt og som vi må lære av denne gangen.

Ett av disse temaene blir hvordan Ullensaker kommune skal organisere seg for best mulig for å ivareta denne prosessen som vil pågå i mange år – frem til år 2030/2035? – og hvordan Ullensaker kommune best mulig vil sikre erfaringsoverføring for de av kommunens ansatte som blir stående midt i prosessen.

Ett annet tema er de berørte innbyggernes behov for juridisk assistanse, behov for assistanse til å kvalitetssikre ekspropriasjonsberegninger, etc. etc.

Vi husker særlig hvordan Ullensaker Gardermoen Grunneierlag kjempet mot Samferdselsdepartementet i den statlige ekspropriasjonsprosessen og at arbeidet heldigvis til slutt førte frem. Dette etter mye strid og sterke følelser blant de berørte og kommunens administrasjon og politikere.

Spørsmål:

1. Vil ordføreren ta initiativ til at Ullensaker kommune så tidlig som mulig organiserer seg med en stab som får i ansvar å ivareta kommunens og berørte innbyggernes interesser på en slik måte at vi som kommune står skulder til skulder med våre berørte innbyggere? (Ved å etablere en slik stab vil berørte innbyggere, adm., politikere og andre få ett felles punkt å forhold seg til i spørsmål relatert til 3. rullebaneproblematikk.)

2. Vil ordføreren sørge for at kommunen bistår de berørte innbyggerne ifht juridisk og annen nødvendig assistanse dersom de organiserer seg med en felles front?

Tim A. Holmvik (H)