HALVGÅTT LØP FOR ULLENSAKER HØYRE

Intervju med varaordfører Willy Kvilten i Ullensaker Kommune

Etter 2 av 4 år i kommunestyret så lurer vi på hvordan det har gått?

Willy mener vi har blitt mer synlige som parti, noe som også var målsetningen.

Ullensaker Høyre har markert seg innen kulturvern som f.eks. vernetrianglet, Teisengården, Administrasjonsbygget og pakkhuset. Det siste har kommunen kjøpt og skal brukes som «Frivillighetens hus».

Ullensaker Høyre er mer moderate om flyktningpolitikken enn FRP men strengere enn opposisjonen. Dette bidrar til løsninger som flere kan akseptere.

Vi har fått en dreining av ressursene mot barn og unge, spesielt på skole. Skolen har blitt mer moderne og elevene har fått nettbrett. Ny og spennende måter å få læring på.

Hva har Ullensaker Høyre levert?

Vi har gjennomført 80 av 100 punkter i programmet som ble lovet for 2 år siden. Det er fortsatt 21 måneder igjen til å gjennomføre de siste 20 punktene.

Vi har hatt svømmehallen som vår viktigste sak og den er nå vedtatt.

Vi har hatt mange saker innen skole og barnehage hvor de fleste allerede er gjennomført i godt samarbeide med posisjonen.

Hvordan er samarbeidet med FRP, KRF og V?

H, FRP og KRF sitter med 23 representanter i kommunestyret som gir flertall. Med V så har posisjonen 25 representanter (av 45). Dette er 5. perioden vi har denne konstellasjonen og partiene kjenner hverandres program godt. Det betyr at vi vet hvilke saker hvor vi er enige og hvilke saker vi må snakke sammen om for å forsøke å finne en omforent løsning.

Ullensaker Høyre opplever samarbeidet som godt og fruktbart, men det er selvfølgelig også krevende diskusjoner i noen saker. Det er imidlertid slik det skal være, og det er dette som driver oss frem til de gode løsningene.

De neste 2 årene

Hva blir de viktigste oppgavene?

Gjennomføre resten av Ullensaker Høyre sitt program.

Sørge for synlighet slik at innbyggerne både vet hvem vi er og ser hva Ullensaker Høyre har gjort.

Skole

Her vil vi fortsette å fokusere på økt læringsutbytte.

Vi vil også fortsette kompetansebygging av lærere. Dette fordi vi mener at dette er det viktigste tiltaket for å nå målsettingen om økt læringsutbytte.

Vi innfører i disse dager nettbrett til alle elevene i skolen, og fokus framover blir å utnytte nettbrettene på en god måte. Dette må gjøres i tett samarbeid mellom lærer, elev og foreldre.

Helse

Vi ønsker LHL hjertelig velkommen og ser positivt på knoppskytningen som kommer rundt LHL. Det har også vært et meget bra samarbeid mellom kommunen og LHL. Vi gleder oss til å åpne det nye helsehuset med blant annet nye lokaler til legevakten.

Det vil bli viktig å få flere omsorgsplasser ved sykehjemmene. Vi vil at folk skal bli gammel i egen kommune, og slippe å plasseres i nabokommuner. Nå bygger vi om endestuene på Gystadmyr for å få flere plasser, og rehabiliteringen flytter til LHL noe som frigir plasser på Gjestad.

Forebygging og tidlig innsats er viktig for oss. Hjemmebesøk med kartlegging av helsestatus er et godt verktøy i den sammenhengen. At folk holder seg friske slik at de kan bo hjemme så lenge som mulig er bra både for dem og oss. Av den grunn oppretter vi nå en ny stilling for hverdagsrehabilitering. Tanken er at denne personen møter brukerne hjemme og lære dem å håndtere hverdagssituasjonene. Dette er et viktig skritt for at folk kan bo lengre hjemme.

Forsvaret

De har mange arbeidsplasser og høye krav til kompetanse. Kommunen ønsker flere innbyggere med høyere utdanning, og derfor planlegger vi et bedriftsbesøk for å høre hva de tenker om kommunen og ønsker seg fra kommunen. Kom gjerne med invitasjon.

Flyplassen og 3. rullebane

JA til OSL, NEI til tredje rullebane.

Ullensaker Høyre er imot den tredje rullebanen da vi mener det ikke er behov for den med Norges befolkning. Dette stiller imidlertid høye krav til hvordan vi vil utnytte den eksisterende infrastrukturen og kapasiteten.

OSL vil gjerne ha mer trafikk og da dukker det for eksempel opp et spørsmål om befolkningen ønsker 24t drift i stedet for dagens 16t drift for å slippe den 3 rullebanen.

Køprising er også en løsning som bør diskuteres for å ta ned trafikktopper, og noe som kan gi mindre behov for 3. rullebane.

Det er også nevnt Rygge og Torp som avlastningsflyplasser.

Debatten om 3. rullebane vil nok gå livlig en stund til.

Jernbanen – for lite plasser på toget

Det er i dag for få plasser på innfartsparkeringene. Kapasiteten på Hauerseter for nordre del av Ullensaker økes i disse dager, men kapasiteten er presset både på Jessheim og Kløfta og noe det må jobbes med.

Hva skjer med Nordby holdeplass? Jeg har vært i dialog med Nordbymoen Vel og hatt et meget konstruktiv møte med dem. Vi følger opp Bane NOR om reguleringsplanen og finanseringen.

Ullensaker Høyre er med i CityLink samarbeidet og er en varm tilhenger av dette konseptet. CityLink har fokus på jernbanenettet rundt Oslo for å øke kapasiteten til jobbreiser til/fra Oslo. Det jobbes aktivt for å få bevilget penger til dette. Et vellykket CityLink vil gi kortere reisetid og hyppigere avganger på sikt. Dette vil dermed redusere presset på veiene til/fra Oslo.

Kommunens økonomi

Er vi rustet for vekst?

Ja, det er vi. Vi har hatt kontinuerlig vekst siden 1998 og både administrasjonen og politikere har vist at vi evner å håndtere dette. Derfor mener jeg vi er rustet til å håndtere dette fremover. Vi ønsker også vekst i kommunen vår og i regionen for øvrig.

Kommuner som ikke har vekst sliter økonomisk. Vekst skaper optimisme og gir muligheter.

Gardermoen Airport City

Dette er et spennende konsept som vi håper vil realiseres og lykkes. Det vil gi mange kompetansearbeidsplasser i kommunen. Vi ser store muligheter for at store konsern da vil velge å legge hovedkontoret hit. Med alle hotellene er det også muligheter for større konferanser og andre aktiviteter. Det er antydet 10-20 000 arbeidsplasser bare i denne delen av næringsparken.

Næringsparken kan ikke «kastes bort» på parkeringsplasser til ansatte. De må komme seg til/fra jobben på andre måter. Jeg tenker meg en bane mellom Gardermoen og Jessheim, gjerne også førerløse busser. Dette er problemstillinger vi skal se på i tiden framover.

Lokaler for små og mellomstore bedrifter i Ullensaker?

Små og mellomstore bedrifter (SMB) er viktige for oss. Selv om hver enkelt bedrift ikke er så stor, så representerer det store antallet likevel en mengde arbeidsplasser i kommunen vår.

Vi har i vårt program skrevet at vi vil foreslå områder spesielt tilrettelagt for SMB. Dette har vi ikke lykkes med så langt, og vil sette fokus på dette i tiden framover fordi vi forstår viktigheten av dette.

Kommunevalget 2019

Hvorfor skal innbyggerne stemme Høyre?

Høyre er nå Norges største parti, og det betyr at partiet har en poltikk som mange liker. Vi har et godt politisk program for lokalpolitikken og vi fører en ansvarlig politikk. Vi holder det vi lover og er til å stole på. Det viser det politiske regnskapet vi har satt opp etter halvgått løp for inneværende periode. Vi har dedikerte og dyktige politikere innen alle saksfelt, og jeg opplever at våre politikere er respekterte i det politiske miljøet.

Vi viser gjerne frem det politiske regnskapet på de saken vi gikk til valg på ved forrige gang. Vi holder det vi lover!

Hvorfor stemme på Willy Kvilten som ordfører?

Tiden som varaordfører har gitt mersmak. Og når jeg først har søkt posisjon og makt, så er det en målsetting å ta enda et steg opp. Jeg er motivert for jobben, og synes det er en spennende oppgave å få gjennomført politikken vår i størst mulig grad.

Jeg er en person som snakker godt med alle og vil derfor være et godt bindeledd mellom alle politiske partier. En ordfører skal være ordfører for alle, og det betyr at politikere fra alle partier skal oppleve at de blir sett og hørt. Jeg liker å ha en god og krevende opposisjon. Det er gjennom de politiske debattene vi får fram de gode løsningene, og det må skje både innenfor posisjonspartiene og mellom posisjon og opposisjon.

Jeg liker å være i kontakt med mennesker, og møter med våre innbyggere er givende. Jeg prøver å møte alle med respekt, og tenker jeg skal være ombudsperson for alle innbyggere. Vi må huske på at vi som politikere skal legge til rette for best mulig tjenester for våre innbyggere, det er det som må være hovedfokuset i alt vi gjør.

Last ned hele intervjuet med varaordfører Willy Kvilten her.