Ja til Wang Ung

Ullensaker Høyre har arbeidet aktivt gjennom flere år for å få Wang til Jessheim. Nå fremmer utvalgsleder Tim Holmvik en innstilling om etablering av skolen i HSB denne uken.

— Jeg har jobbet i ti år med å overbevise Wang om at de må etablere seg her. Dette er et langt steg i riktig retning for den lokale idretten. Men de har flere muligheter, så jeg håper de forstår at Jessheim er riktig sted, sier Høyres Hans Jørgen Borgen.

— Vi vil ha valgfrihet, mangfold, sikre foreldreretten, skoleutvikling og innovasjon, sier Tim Holmvik og viser til at befolkningsveksten i Ullensaker gir 125 nye elever i grunnskolen årlig.

(sitatene er hentet fra artikkelen i EUB 18. mars 2017)

I HSB 23 mars 2017 fremmes følgende innstilling:

Utvalgsleders innstilling:

1. Ullensaker kommune har vurdert søknad fra WANG Ung AS om å etablere en frittstående privat ungdomsskole som idrettsungdomsskole med plass til 190 elever. WANG Ung har oppgitt i kommunikasjon med kommunen at det er ønskelig å etablere skolen i Jessheim-området. Ullensaker kommune anbefaler en slik etablering.

Dette begrunnes som følger:

a. Ullensaker ønsker å legge til rette for økt valgfrihet, større mangfold, sikreforeldreretten, god skoleutvikling og innovasjon i skolesektoren.

b. Ullensaker og da særlig Jessheim er blant de stedene i Norge med høyest befolkningsvekst og årlig estimeres det 125 nye elever i grunnskolen.

c. Kombinert med den ønskede befolkningsveksten er det viktig for kommunen å holde kommunens samlede gjeldsgrad lavest mulig. Her er samarbeid med privat sektor en av flere løsninger.

d. Kommunen arbeider aktivt og offensivt slik at man kontinuerlig søker å tilby innbyggerne de beste tilbudene og dette gjøres gjennom blant annet offentlig private samarbeid. På denne måten vil begge parter lære av hverandre og elevenes totale læringsutbytte øker for samtlige elever.

e. Det offentlige skoletilbudet skal være det dominerende tilbudet til innbyggerne og godkjenning av private tilbud gjøres etter en skjønnsmessig vurdering så lenge det ikke går på bekostning av det samlede offentlige tilbudet. I dette tilfelle vurderer kommunen det slik at en etablering av WANG Ung ikke utfordrer det offentlige helhetlige tilbudet.

f. Ullensaker kommune håper at det å være positiv til etablering av idretts-ungdomsskoler medfører at det fremover blir søkt om – og etablert – et toppidrettsgymnas sentralt i kommunen slik at innbyggerne og idrettstalentene våre får enda flere valgmuligheter.