Livsglede for eldre i Ullensaker kommune

Interpellasjon til ordfører Tom Staahle Kommunestyremøtet 9. mai 2017

I Meld.St 29 (2012-2013): Morgendagens omsorg vises det til at Helse- og omsorgstjenestene står overfor store oppgaver framover. Befolkningens alderssammensetning endres og kompleksiteten i oppgaveløsningen vil øke. Det samme gjelder i Ullensaker. Tjenestene må utvikles for å støtte opp under forebygging, tidlig innsats og rehabilitering. For å utløse ressurser på tvers av og utenfor kommuneorganisasjonen må det ses med nye øyne på hva en tjeneste skal være, og hvem som skal være med på å skape den. I nevnte stortingsmelding om morgendagens omsorgstjeneste fremheves det at det skal legges til rette for at brukerne i større grad blir en ressurs i eget liv, for at lokalsamfunnets innbyggere mobiliseres på nye måter og blir ressurser for hverandre, og for at velferdsteknologi blir en ressurs for brukere som dermed får bedre muligheter til å mestre hverdagen. Ressursene hos ideelle og frivillige organisasjoner skal videreutvikles og tas i bruk på nye måter.

I møte med morgendagens omsorgsutfordringer, blir det nødvendig å mobilisere samfunnets samlede omsorgsressurser og se nærmere på oppgavefordelingen mellom omsorgsaktørene. Det ligger gode muligheter i å engasjere flere i frivillig omsorgsarbeid. Dette krever imidlertid mye innsats, arbeid og systematisk oppfølging med rekruttering, organisering, koordinering, opplæring, motivasjon og veiledning. Å sette av fagpersonell eller samarbeide med ideelle og frivillige organisasjoner om dette, er en investering som jeg har tro på at vil gi oss mye.

I stortingsmeldingen om morgendagens omsorg omtales fem strategier for økt frivillighet i Norge. Strategien skal angi tiltak for å rekruttere og beholde frivillige i omsorgstjenesten, sikre økt frivillig aktivitet og redusere ensomhet gjennom å re-etablere eller bygge ut den enkeltes sosiale nettverk. Strategien skal ta utgangspunkt i følgende fem elementer:

1. Mobilisering, organisering og koordinering

2. Nettverksarbeid

3. Arenaer for frivillighet

4. Livsgledesykehjem

5. Kunnskap og forskning

I punkt nummer 4, Livsgledesykehjem, er det snakk om en nasjonal sertifiseringsordning for livsgledesykehjem i regi av stiftelsen Livsglede for eldre, for å styrke den aktive omsorgen og sette brukeres sosiale og kulturelle behov i sentrum. Ordningen har for øvrig endret navn til livsgledehjem nå i mars, fordi flere og flere går bort fra tradisjonelle sykehjem og over til boliger med heldøgns omsorg.

Sertifiseringsordningen går ut på at sykehjemmet skal lage et system for å oppfylle ni livsgledekriterier som ivaretar beboernes sosiale, kulturelle og åndelige behov (sekundærbehovene). De ansatte må jobbe systematisk med å skape et meningsfullt innhold i beboernes hverdag.

I Ullensaker har vi allerede en rekke tiltak som passer inn i livsgledekriteriene, men vi kan alltid bli bedre og fokusere mer. Jeg ønsker at Ullensaker skal være en kommune for livsglede og med det enda bedre følge opp blant annet folkehelseoversikten, aktuelle stortingsmeldinger, handlingsplaner og strategier, Verdighetsgarantien og Kvalitetsforskriften.

De som jobber og de som bor på slike sertifiserte sykehjem melder om positive endringer. Man ser forbedret arbeidsmiljø, økt stolthet og eierskap til arbeidsplassen, nedgang i sykefravær, redusert bruk av tvang, bedre ernæring blant pasientene og roligere måltider og stell ved sertifiserte Livsgledesykehjem. Sertifiseringsarbeidet er også med på å legge til rette for bedre samarbeid og kommunikasjon med pårørende.

Nå har vi politikere en mulighet til å være med på å legge klare føringer for hva vi vil satse på og hvilken kommune vi vil være. Kultur, måltider, aktivitet og trivsel er helt sentrale og grunnleggende elementer i et helhetlig omsorgstilbud. For å utvikle en framtidsrettet og god omsorgstjeneste er det behov for større vektlegging av aktivisering både sosialt og fysisk, og økt oppmerksomhet på brukeres behov. 98 sykehjem rundt i landet har allerede gjennomført sertifiseringen. Vi har ingen livsgledesykehjem i Akershus. Jeg ønsker at Ullensaker skal være først! Satsing på Livsglede for eldre kan gjøre oss alle mer oppmerksom på hvordan vi er mot hverandre i hverdagen og hvordan vi alle kan bidra til at våre eldre kan få det bedre. Å gi andre livsglede er også med på å skape livsglede for en selv!

Spørsmål til ordfører:

Er Livsglede for eldre og livsgledehjem noe som ordføreren vurderer som aktuelt for Ullensaker kommune?