NTP – et historisk løft for tog og vei
Regjeringens satsning på samferdsel fortsetter. Det skal bygges nye veier, nye toglinjer og mer moderne infrastruktur i hele landet. I går fikk vi presentert jernbanepakken i NTP, og satsingen er massiv.
Fra mitt ståsted er det mye i jernbanepakken som er gunstig for Ullensaker. Vi ser at Indre Inter City finansieres ved at det blir dobbeltspor til Hamar i 2024. Så kommer Ytre Inter City med dobbeltspor til Lillehammer i 2034. Dette gir mer kapasitet og hyppigere avganger til/fra Gardermoen i begge retninger. Videre planlegges det oppstart av ny jernbanetunnel under Oslo i 2032. Dette er et helt nødvendig grep for å klare den økte kollektivandelen i og rundt Oslo i framtiden.
Det vil også bli tilbudsforbedringer på jernbanen i Oslo-området uten at vi foreløpig vet hva som ligger i dette. Jeg håper det betyr CityLink-tiltak, som for vår del gjelder Hovedbanen via Kløfta og Jessheim og videre mot Dal/Eidsvoll.
Vi i Ullensaker Høyre er spente på hva som ligger av ytterligere tiltak i NTP. Hele pakken skal presenteres før påske, og vi håper den inneholder finansiering av V23-krysset på E-6 ved Gardermoen Næringspark, slik at vi endelig får hull på byllen og kan utvikle næringsparken for på den måten å få flere arbeidsplasser til Ullensaker. Og så håper vi som sagt på tiltak til CityLink som skal gi kortere reisetid mellom Ullensaker og Oslo på Hovedbanen, og på sikt også hyppigere avganger. Det vil være flott for alle de som dagpendler til fra Oslo og omegn.
Samferdsel er viktig for Ullensaker Høyre, og der vil vi alltid stå på for våre innbyggere.