Nye E16 – Kløfta/Nybakk er per nå det eneste alternativet

Ullensaker Høyre er opptatt av at Ullensaker skal være et godt sted å bo. Ullensaker har allerede avgitt store områder til flyplassen, Gardermobanen, E6 og dagens E16. Føringer fra sentrale myndigheter resulterer i at kommunen må bygge tett i sentrumsnære områder – kostnaden for dette er at all nærnatur forsvinner.

Fra venstre: Karianne Raad Wanggaard (Gruppenestleder), Willy Kvilten (Gruppeleder) og Hans Petter Lindstad (Foreningsleder). Foto: Nina M. Ellingsen

Skal Ullensaker i fremtiden være et attraktivt og godt sted å bo – må vi verne om de verdiene som støtter dette.

Vi må sikre kommunens attraktivitet – det betyr å kunne tilby et mangfold i boliger. Derfor er det viktig å sikre utviklingsmulighetene nordover, ikke alle som flytter til Jessheim ønsker å bo i leiligheter. Kommunen må fremover kunne legge til rette for større eneboligtomter.

Vi må sette folkehelse i fokus, det betyr gode rekreasjonsområder og nærhet til naturen. Vi må verne om den nærnaturen som er igjen. Mennesker som bor tett og trangt må kunne benytte seg av naturen uten å bruke bil.

Vi må unngå at Ullensaker blir bygget inn av motorveier på alle kanter. Strekningen Nybakk/Kløfta er allerede bygget og betalt for.

Når vi legger nevnte verdier til grunn, er Kløfta/Nybakk per nå det eneste alternativet som tilfredsstiller disse.