Økonomisituasjonen i Ullensaker

Den økonomiske situasjonen i Ullensaker har vært flittigdiskutert den siste tiden. Det er sagt og skrevet mye, og mye er farget avhvilket ståsted man har i politikken. I dette innleggetbelyser Willy Kviltenetpar påstander som må korrigeres.

Uforsvarligøkonomisk styring

Det hevdes at Ullensaker de siste 20 år er blitt drevet utenøkonomisk styring. Dette er ikke riktig. Kommunen har betalt sine renter ogavdrag. Vi har i hovedsak driftet våre enheter innenfor vedtatt budsjett, og itillegg har vi satt av penger på bok i form av at disposisjonsfondet har økt.Fra 2011 til 2017 økte disposisjonsfondet med nesten 120 mill kr. Hvis jeg imin privatøkonomi betaler mine renter og avdrag, har penger til de løpendeutgiftene og i tillegg setter penger i banken så er jeg veldig fornøyd. Det erslik kommunen har vært drevet de siste årene.

Så er det riktig at gjelden har økt, men det har værtnødvendig for å investere i infrastruktur som er til for våre innbyggere.Investeringene har det for øvrig vært tverrpolitisk enighet om, kun med littuenighet om det skal bygges i egen regi eller som offentlig-privat samarbeid.Men de uenighetene er ubetydelige i den store sammenhengen. Og gjelden har visom nevnt håndtert fortløpende gjennom renter og avdrag.

Uforsvarligvekst

Ullensakerhar vokst hvert år siden flyplassen åpnet i 1998, og innbyggertallet er nærdoblet fra 1998 til 2019. I 2018 var vi Norges raskest voksende kommune. Denneveksten har vi håndtert og vi har klart å levere gode tjenester. Det viser bådeinnbyggerundersøkelser, og det faktum at folk faktisk ønsker å flytte tilkommunen. Det ville de ikke ha gjort dersom vi hadde et dårlig tjenestetilbud.Og vekst i antall innbyggere gir økte skatteinntekter, noe som er lett åglemme. Ser vi på driftsbudsjettet vårt, ser vi at fra 2018 til 2019 øktebudsjettet innenfor våre fire hovedområder med nesten 82 mill kr. Og flereinnbyggere gir flere muligheter, ikke bare i form av skatt, men i form av etmangfold av nye perspektiver og nye impulser. Dette beriker kommunen vår.

Perspektiverframover

Rådmannen la i juni 2018 fram sin perspektivmelding forperioden 2019-2038. Denne var basert på signaler både fra Finansdepartementetog fra kommunalministeren, som pekte på at kommunene i tiden framover vil fåreduserte rammer i forhold til behov. De pekte også på viktigheten aveffektivisering, omstilling, digitalisering og innovasjon for å sikre enfortsatt bærekraftig kommunesektor i tiden fremover. Det var dette som dannetgrunnlag for at rådmannen fikk starte arbeidet med å finne tiltak for å skapeøkt handlingsrom i årene som kommer. Resultatet av dette arbeidet ble enrapport med en rekke forslag til tiltak som kan iverksettes for å effektiviserekommunen, også kjent som «Agenda Kaupang-rapporten».

Merforbruk2018

Det verken rådmann eller politikere visste da arbeidet blestartet tidlig i fjor høst, var at vi fikk et ikke-varslet merforbruk innenfor områdethelse og sosial i 2018. Det viser at signalene fra departement og minister varriktige, men det traff Ullensaker tidligere enn man trodde. Det betyr bare atdet haster enda mer med å omstille oss til en framtid som blir annerledes, enframtid som vil bli krevende for oss og de fleste kommuner. Den utfordringentar vi, og den skal vi klare å håndtere.

Ambisjonenframover

Vår ambisjon og lovnad er å klare dette uten å innføreeiendomsskatt. Vi har klart å drifte kommunen gjennom ordinær skatteinngang sålangt, og det er det vi skal gjøre også i årene som kommer. Høyre skal ha enforsvarlig økonomisk styring av kommunen i årene framover, og derfor skal viomstille oss til den nye økonomiske virkeligheten. Det innebærer å utnytte dethandlingsrommet som ligger i Agenda Kaupang-rapporten når det gjelder inntekter(men uten eiendomsskatt), det innebærer å være nøktern når det gjelder egenressursbruk, og det innebærer at vi skal jakte nye muligheter og bedreløsninger for innbyggerne våre. Det ansvaret tar vi.