Satse på elevene ved å satse på læreren
Vi har nettopp fått en rapport om tilstanden i barne- og ungdomsskolene i Ullensaker kommune. I rapporten kan en lese at det er mange utfordringer, men påstanden er at det går bra.
Men gjør det virkelig det! Ikke hvis du snakker med læreren.
Etter å ha hatt flere møter og gode samtaler med en del lærere de siste månedene så er jeg faktisk sjokkert over tilstanden i Ullensakerskolene på barne- og ungdomsskolenivå. Jeg sitter igjen med frustrasjon på vegne av lærerne som ikke har tid til å være lærere, men må gjøre masse andre oppgaver.
De sier selv at de evaluerer og rapporterer avvik videre. Når politikerne får innsyn så er ikke avvikene eller rapportene med. Hvor blir de av? Stopper det hos avdelingsleder, rektor, administrasjonen eller kommunedirektøren? Eller retusjeres avvikene underveis fordi tallene skal se gode ut?
Jeg er opptatt av at læreren skal bli sett, læreren skal få tid til å undervise og utfordringer skal håndteres på en god måte.
Tid til å være lærer
Læreren, som er den viktigste personen i ditt barns liv ved siden av familien og venner, får ikke tid til å være lærer. Hvorfor ikke?
Eksempel 1: Trude kaller Frode for en tjukkas, ja, da er det mobbing og skal håndteres deretter. Det er riktig. Barna skal snakkes med, foresatte må involveres på begge sider, rapporter til skolen og læreren må bruke tid til å iverksette aktivitetsplaner. Er det riktig at læreren skal bruke mange timer på dette eller kan andre ressurspersoner i skoleadministrasjonen på den enkelte skole gjøre det? Hadde situasjonen vært av alvorligere art så hadde kanskje BUP og Barnevernet vært involvert i tillegg.
Eksempel 2: I en klasse kan det være elever med spesielle behov, være seg lærevansker eller adferdsutfordringer. Disse elevene bruker mye av tiden til lærerne og ja, det er forventet at de bruker like mye tid på de med utfordringer som de andre elevene. Klassene har gjerne assistenter som følger de deler av dagen eller enkelte dager. Men tilbakemeldingen unisont er at ordningen i dag ikke er bra nok og det tar veldig mye av deres tid.
Bedre for lærerne
Så jeg forstår bønnen til mange lærere, vi må ha bort fryktkultur for å kunne rapportere avvik. Bedre miljøterapeuttjeneste som kan håndtere avvikene og aktivitetsplanene for tiltak. Flere kvalifiserte ressurspersoner i skolene som kan hjelpe til med undervisning, samt gjennomføre en anonym undersøkelse blant lærere.
Da kan vi iverksette tiltak som gjør at læreren blir stolt av arbeidsplassen sin, hvor en lærer kan få være lærer, og bidra til at mine og dine barn får en trivelig og god skole.
Jeg vil gjerne beholde alle de dyktige lærerne vi har i Ullensakerskolen, men da må vi legge til rette for at de kan prioritere undervisning og se hvordan noen av de andre oppgaver kan håndteres av andre ressurspersoner.