Skolekapasitet

Ullensaker har hatt en enorm vekst siden flyplassen åpnet i 1998, noen flytter inn og noen ut, men i alt har kommunen en vekst på ca. 1.000 nye innbyggere
hvert år.

For å møte veksten fremover har kommunen rundt 20.000 boenheter ferdigregulert, under behandling eller planlagt. En slik vekst påvirker skolekapasitet og -struktur. Høyre mener det er klokt i videre planlegging av skolestruktur å ta med erfaringene fra de nye skolene vi har bygd de siste 25 årene. Samtidig som vi ser hvordan eldre skoler har utviklet seg, i en tid hvor urbaniseringen endrer lokalmiljøet rundt skolen.

Skolens primæroppgave er å være det beste læringsmiljøet for barn og unge, og et godt arbeidsmiljø for ansatte. Dagens skole er også en viktig arena i hvert sitt lokalmiljø. Det ønsker Høyre å videreutvikle. I tillegg til egen utvikling, ønsker Høyre å la oss inspirere av hva andre skoleeiere gjør for en mer bærekraftig utvikling. Høyre mener økt læringsutbytte, folkehelse og tverrfaglighet er viktige faktorer. Tjenesteinnovasjon i skolen mener vi skjer best i fellesskap med andre sektorer av kommunen, frivilligheten og arbeidslivet. Det kan også påvirke skolestruktur og skolens ulike læringsarenaer.