Slik gjør vi skolen bedre for barna

Alle elever skal kunne realisere evnene, drømmene og ambisjonene sineuavhengig av bostedsadresse og sosial bakgrunn

HSB er det største budsjettområdet i kommunen med 43 % av totalbudsjettet. Rådmann legger frem forslag til kutt i skolesektoren med 6 mill. ift 2018 selv om Agenda Kaupang bekreftet i en rapport at Ullensaker i 2017 var blant de billigst drevne skolekommunene i Norge.

Posisjonen i kommunen bestående av H, Frp, Krf og V ønsker å skape en barnehage, skole og SFO som gir elevene trygge rammer og nødvendige ferdigheter for at de kan realisere evnene, drømmene og ambisjonene sine uavhengig av bostedsadresse og sosial bakgrunn. Hvert enkelt barn skal ganske enkelt vokse opp til å bli en best mulig utgave av seg selv!

Tiltak

Posisjonen fortsetter satsningen på økt læringsutbytte, tidlig innsats, forebygging fremfor reparasjon og har funnet rom for å øke satsningen med blant annet disse tiltakene:

Økt lærertetthet

• Sikrer ca. 8 nye stillinger i tillegg til den lovpålagte lærernormen.
  • Sikre handlingsrom til å sette inn ekstra innsats der vi ser ulike utfordringer.
  • Bidrag til flere intensivkurs for elever som sliter og da først og fremst innenfor lesing og matte. Gjerne også kurs for de evnerike elevene.

Samordning ogsamlokalisering av PPT og støttetjenester

Det er viktig å samordne og samlokalisere støtte og veiledningstjenester innenfor skoler og barnehager i en styringslinje,for å sikre helhetlig retning i det tverrfaglige arbeidet som skal støtte læring og utvikling i skoler og barnehage.

Øke PPT med 3stillinger

Vi har ikke greid å oppbemanne PPT i takt med befolkningsøkning. Ved å oppbemanne lager vi et større handlingsrom der vi lettere kan dreie innsatsen mot der eleven/barnet befinner seg.

2 leseveilederevidereføres

En leseveileder «trener» andre lærere som er viktig for å opprettholde høyt fokus på det siste innenfor pedagogisk og forskningsbasert kunnskap.

3 stillinger som veilederpsykososialt miljø i skoler og barnehager

Vi ser at vi har «stort strekk i laget» når det gjelder mobbetall på skolene våre. Disse forskjellene har også vist seg å vare over tid. Vi ser behov for å sette inn en ekstra målrettet innsats på de skolene som «sliter» i intensive perioder. Veilederne vil bidra i dette arbeidet. Det kommer nytt lovverk i barnehage snart som skal sikre samme rettigheter til et godt psykososialt miljø. Veilederne vil også bli brukt inn i dette arbeidet.

Kompetansemidlerhelhetlig læringsløp

Vi er i gang med et stort arbeid knyttet til ny strategiplan for helhetlig læringsløp. For å lykkes godt krever det at arbeidsgruppene får et handlingsrom for å utvikle god praksis.

Det er avgjørende å få med både kommunale skoler og barnehager og private barnehager og skoler i en enhetlig retning som skaper god progresjon for hvert enkelt barn i Ullensaker.

Et godt budsjett

Total økning for 2019-budsjettet er 7,85 mill. men siden flere av tiltakene er økte stillinger så får disse først full effekt i 2020 og da med årlig ca. 12 mill. i økt HSB-budsjett. Oppsummert – et godt budsjett!

Jeg ønsker derfor de 2.400 barnehagebarna, de 5.000 elevene i grunnskolen og alle våre ansatte et riktig godt og produktivt 2019.