Søk videreutdanning!

Høyre skal være en pådriver til at flest mulig søker videreutdanning. I regjering har Høyre satt i gang en historisk satsing på videreutdanning av lærere. I løpet av fire år har regjeringen nesten tredoblet tallet på videre-utdanningsplasser.

I fjor søkte over 9.600 lærere i Norge om videreutdanning, og i overkant av 6.800 lærere fikk et tilbud. Regjeringen har de siste fire årene hatt en massiv satsing på videreutdanning for lærere gjennom den nasjonale strategien Kompetanse for kvalitet, og det trykket fortsetter også i år. Det har vært en rekordsatsing på antallet lærere som får videreutdanning.

Siden 2015 har mellom 50 og 60 lærere i Ullensakerskolen deltatt på videreutdanning hvert år. Lærerne i Ullensaker gjør en fantastisk jobb i klasserommene våre hver eneste dag og jeg ønsker at de som vil ta videreutdanning skal kunne gjennomføre det. For å nå målet om at alle lærere som underviser i norsk, matte og engelsk skal ha fordypning innen 2025, er det ekstra viktig å sørge for at flest mulig søker og at flest mulig søknader godkjennes.

For å sikre at dette gjennomføres på en god måte, har skolelederne på hver enkelt skole en viktig rolle når det gjelder å motivere, planlegge og prioritere. Lærere som ønsker å søke videreutdanning, skal avklare søknaden med rektor. Det må arbeides for å sikre at alle lærerne i Ullensakerskolen fyller kompetansekravene i henhold til strategien innen 2025. Innen videreutdanning vil fokuset være størst på realfagene, norsk og engelsk.

Skolen skal være et sted der lærerne har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et profesjonelt fellesskap. I fjor kom det en undersøkelse fra NIFU der nesten alle lærere som hadde tatt videreutdanning sa de hadde endret undervisning, og syv av ti vurderte at de hadde blitt bedre lærere. Mitt mål er at vi skal ha en skole som styrker elevenes læringsutbytte og sikrer et godt læringsmiljø der elevene trives. Faglig og pedagogisk sterke lærere er en nøkkel for å oppnå dette.

Jeg vil oppfordre alle lærere til å søke videreutdanning innen fristen 1. mars.

Tim A. Holmvik
Hovedutvalgsleder for skole og barnehage
Ullensaker kommune