Spesialundervisningen må virke bedre enn i dag – hvordan lykkes?

Det erviktig for oss å sikre atbarn får den hjelpen de trenger slik at allehar et likeverdig tilbud ut fra sine forutsetninger i våre skoler og barnehager.

Et likeverdig tilbud

En god skole skaper muligheter for alle. Ullensakerskolen må ha høye ambisjoner om å gi hver eneste elev noe å strekke seg etter. Høyre skal ha en skole som møter forventningene og gir resultater. Som leder og medlem av Hovedutvalget for Skole og Barnehage er vi opptatt av at alle barn og unge i Ullensaker skal ha like muligheter til å vokse opp til å bli en best mulig utgave av seg selv. Vi vet at mange elever trenger noe ekstra for å nå dette målet. Det er derfor viktig for oss å sikre at disse elevene får den hjelpen de trenger slik at alle elever har et likeverdig tilbud ut fra sine forutsetninger i våre skoler og barnehager.

Dagens system

Norsk forskning (Nordahl mfl.) viser at 15 – 25 % av barn og unge har så store utfordringer i barnehage og skole at de har behov for ekstra hjelp og støtte. Samtidig ser vi at over 60 % av spesialundervisningen foregår utenfor ordinær klasse, til tross for at forskning viser at over 90 % av de som mottar spesialundervisning, ville hatt bedre utbytte av et tilrettelagt tilbud innenfor egen klasse. Å bli tatt ut av klassen virker ekskluderende for elevene, fører til lavere trivsel og redusert læringsutbytte. Det er også en utfordring at mange av de elevene med behov for spesialpedagogisk hjelp mottar det av en assistent, mens den faggruppen med høyeste spesialpedagogisk kompetanse (PP-rådgivere i PP-tjenesten) i liten grad arbeider med elever eller veileder lærer. Hvorfor er det slik?

Behov for endringer

Et ekspertutvalg, ledet av professor Thomas Nordahl, har arbeidet med å evaluere dagens system for spesialundervisning, og anbefale hvordan morgendagens system bør se ut. Utvalgets stemme er tydelig; Dagens system for å motta spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning er lite funksjonelt og til dels ekskluderende for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging. Det trengs en omfattende omlegging!

Hva bør endres

Ekspertutvalget peker på at dagens system innebærer at søkelyset i for stor grad rettes mot det enkelte barn og de vansker og problemer barnet har. Det blir derfor et

manglende fokus på de muligheter som ligger i å forbedre læringsmiljøet og den pedagogiske praksisen i barnehage og skole. De anbefaler at den spesialpedagogiske kompetansen bør finnes nærmest mulig der elevene er, og at PPT og andre støttetjenester i kommunen jobber mest mulig systemrettet og tett på skolene og elevene. Videre anbefaler de at elever som henger etter, får tilbud om intensivopplæring i korte perioder, slik at de kan komme tilbake i et ordinært løp. De anbefaler også at mest mulig av de spesialpedagogiske tiltakene foregår i ordinær klasse.

Veien videre iUllensaker

Vår oppgave som lokalansvarlige skolepolitikere er å legge forholdene til rette for at kommunen får til en praksisdreining i tråd med forskningsbaserte anbefalinger. Det er derfor gledelig å se at posisjonens budsjett for 2019 allerede tar inn over seg utfordringene og at det allerede er satt i gang et arbeid med å tilby intensivopplæring til elever som henger etter i lesing og regning. Videre arbeides det med å samordne PPT og andre støttetjenester for barn og unge i et pedagogisk senter med en leder. Hensikten med dette er å bidra til et større fagmiljø, bedre tverrfaglig innsats, en veiinn for å få bistand, og mer av den spesialpedagogiske kompetanse nær der elever og lærere er.

Ved å støtte disse tiltakene vil vi som politikere bidra til at alle barn og unge har like muligheter til å vokse opp til å bli den beste utgaven av seg selv!