Stusser over behandlingen av budsjettet

Varaordfører Willy Kvilten bekrefter Høyres kritikk av administrasjonen.

Formannskapet i Ullensaker diskuterte den anstrengte budsjettsituasjonen på helse- og sosialfeltet på møtet tirsdag kveld. Administrasjonen har varslet at det er behov for å finne 17,7 millioner kroner for å dekke opp underbudsjettering. Arbeiderpartiets Janka Holstad ba Høyre bekrefte om kritikken partiet rettet mot administrasjonen i hovedutvalg for helse og sosial fortsatt står ved lag. Det gjorde varaordfører Willy Kvilten.

– Vi i Høyre er overrasket over at denne saken kommer opp nå. Vi vedtok budsjett i desember, og så kommer det allerede nå varsling om et solid merbehov. Slik vi leser dette har man hatt kunnskap om dette siden tidlig i 2016. Jeg er overrasket over at dette ikke ble reflektert i budsjettet. Vi stusser over denne saksbehandlingen, sa Willy Kvilten.

– Vi fremmet en merknad i hovedutvalget, og vi håper administrasjonen biter seg merke i den, sa han.

Arbeiderpartiet er av stikk motsatt oppfatning.

– Vi opplever at administrasjonen har vært tydelige på behovene, gjennom hele høsten har sagt at situasjonen er prekær. I budsjettgjennomgangen står det også at dette er et utfordrende område som kan gi behov for ekstra bevilgninger, sa Janka Holstad, og mener dermed at flertallet i kommunestyret vedtok budsjettet mot bedre vitende.

Møtet vedtok å følge saken tett, og avvente en ny sak fra administrasjonen om mulige tiltak.