Ullensaker – Mulighetslandet

Det er lokalvalg, og valgkampen er i gang. Etter lørdagens debatt på Torgscenen på Jessheim etterlyser Jessheimpulsde lange linjene i politikken. Her deler vi i Ullensaker Høyre tankene våre rundt framtidens Ullensaker.

Vi er i ferdmed å innarbeide en ny visjon for kommunen som sier «Ullensaker – Mulighetslandet». Den gir retning for framtiden, derbærekraft og kvalitet står sentralt. Vi skal ha fokus både på dagens ogframtidens innbyggere. Muligheter for alle innebærer omtanke for alle, bådedagens innbyggere og framtidige generasjoner. For å få dette til må vi tenkebærekraft og tenke helhetlig og langsiktig om tjenesteutvikling,kunnskapsbasert om by- og stedsutvikling, og vi må tenke folkehelse i alt vigjør. Vi ønsker å sette oss høye mål. Høyre vil videre, og jakter «Nye ideer,og bedre løsninger» til beste for innbyggere og næringsliv.

Ullensakerkommune er i sterk vekst, og i løpet av neste periode vil vi passere 40.000innbyggere. Denne veksten må vi forvalte på en god måte. Vi ønsker å skape etgodt samfunn der alle innbyggerne føler seg velkommen og inkludert. Vi må skapegode kommunale tjenester både for de som har bodd her lenge og for alle nye.Innbyggerne skal settes i sentrum for det inkluderende og mangfoldige samfunnetvi ønsker å skape. Dette krever en kontinuerlig utvikling og tilpasning av detkommunale tjenestetilbudet.

Å skape godeoppvekstsvilkår for barn og ung er viktig. Vi ønsker å levere et godtbarnehagetilbud og en grunnskole som fokuserer på økt læringsutbytte. Ennøkkelfaktor til mestring og bedre læring er tidlig innsats. Ullensaker Høyrevil prioritere tidlig innsats for å bekjempe sosial ulikhet og utenforskap.Skolen skal være en arena for mestring, ikke nederlag. Likeledes er det viktigå skape et godt helse- og omsorgstilbud der vi setter pasienter og brukere isentrum. «Hva er viktig for deg?» er det spørsmålet vi kontinuerlig må stille.

Folkehelsehar vi også fokus på. I Ullensaker har vi bygd mange idrettsanlegg, og sistetilskudd er Bakkedalen på Kløfta som offisielt åpner i august. Dette er blittet fantastisk anlegg som innbyr til aktivitet på alle nivåer, enten det ergjennom organisert idrett eller at man helt på egen hånd ønsker å aktivisereseg. På Gystadmarka er en ny svømmehall i ferd med å bygges, og denne skalåpnes i 2020. Den vil gi helt nye muligheter til å gi svømmeopplæring til barnavåre, og vil også være et flott tilbud til alle innbyggere utenom skoletid og ihelgene.

Nyearbeidsplasser er viktig for Høyre. Å skape flere arbeidsplasser i kommunen girbedre muligheter for våre innbyggere til å få seg jobb i nærheten av der de bor,og gir kortere reise til og fra jobb. Derfor vil vi fokusere på å ha enprofesjonell administrasjon som støtter opp om næringsetableringer. Vi skaljobbe for at vi har arealer med tilbud til alle typer bedrifter, ikke minst desmå- og mellomstore bedriftene.

Godesamferdselsløsninger er også et høyt prioritert område for Høyre. Vi skalimplementere en mobilitetsstrategi som tilrettelegger for gående og syklende isentrumsnære strøk, samtidig som vi ser at bruk av bil fortsatt er nødvendig ien kommune som Ullensaker. Vi skal jobbe for økt frekvens på kollektivtilbudenevåre. Da må vi sikre innfartsparkeringer, gode gang- og sykkelveger og tilretteleggingfor sykkelparkering nær kollektivknutepunktene. Dette vil gi miljøgevinstergjennom redusert bruk av biler.

Vi gledeross til å ta fatt på oppgavene i den kommende fireårsperioden.

Godt valg!

(NB: Valgprogrammet vårt ligger som vedlegg til denne artikkelen)