Ullensaker har innført «mobbeknapp» på hjemmesiden

Viktighetenav et trygt og godt læringsmiljø i skoler og barnehagerUllensaker kommune har en null-visjon når detgjelder mobbing. En slik visjon innebærer at ingen barn eller unge skal opplevemobbing i barnehager, på skoler eller på fritiden. Til tross for null-visjonen forekommer mobbingogså i våre skoler og barnehager. Det arbeides derfor systematisk i alle skolerog barnehager for å forebygge og forhindre at dette skjer. I tillegg er det avavgjørende betydning at vi raskt greier å avdekke dersom mobbing ellerkrenkelser har funnet sted, og på bakgrunn av det raskt sette inn tiltak somløser situasjonen.

Endringer iopplæringsloven for å sikre elever et trygt og godt læringsmiljø

For å sikre elevene dennerettigheten har kommunen følgende plikter: Følge med, gripe inn, varsle,undersøke, sette inn tiltak og dokumentere. I praksis innebærer dette at allesom jobber på skolen skal følge med på at elevene har det bra på skolen. Pliktentil å følge med, gripe inn og varsle gjelder like mye for renholdere,vaktmestere, buss- og taxisjåfører, kantinemedarbeidere, lærlinger, assistentersom lærere, skoleledere og assistenter

Hvis en voksen på skolenvet om, eller tror, at en elev blir mobbet, plaget, eller på andre måter ikkehar det bra, skal hun eller han alltid

• gripeinn og stoppe krenkelsen med en gang, hvis det er mulig
  • varsleved å si ifra til rektor

Rektor har ansvar for atdet blir laget en plan og satt inn tiltak slik at eleven får det trygt og godtpå skolen igjen. Dette kalles en aktivitetsplikt.

Vi vil gjøre det enkelt å melde i fra!

For å ytterligere sikre alle elever et trygt og godtlæringsmiljø har Ullensaker kommune høsten 2017 innført en «mobbeknapp» påkommunens hjemmeside. Ved å klikke deg inn på fanen «Barnehage, skole og SFO»,og deretter «Meld fra om læringsmiljø», finner du en varselknapp kalt «Meld fra om skolemiljø». Ved å trykkepå denne knappen blir duført videre til et elektronisk skjema hvor du fyller inn skole, klassetrinn ogavsender. Når skjemaet er ferdig utfylt, får du en kode på mobiltelefonen. Legginn koden og meldingen sendes til rektor ved skolen. Alle opplysninger behandleskonfidensielt.

Rektor vil ta kontaktmed melder og undersøke saken. Skolen skal ta barn og foreldre på alvor ogsørge for at involverte elever blir hørt. Intensjonen med å innføre dennevarselknappen er at det skal bli ennå enklere å si ifra, dersom du har mistankeom at en elev ikke har det bra. Det betyr at dersom Ullensaker kommune skaloppnå det som ligger i en null-visjon mot mobbing, er vi avhengig at alle somer involvert i et barns oppvekst står sammen i dette utrolig viktige arbeidet. Detteinnebærer ikke minst alle foresatte til elevene i Ullensakerskolen. Vioppfordrer derfor alle som har eller kjenner noen som har barn i skolen til åhjelpe oss i arbeidet med å stoppe mobbingen i skolen – bruk gjerne«mobbeknappen» til dette.