Ullensakers skole og barnehages resultater 2015 – 2019

Som leder for Hovedutvalg for skoler og barnehager spør jeg meg ofte «hvordan kan barnehagebarna og elevene få et best mulig utbytte av ressursene som settes inn for at de skal lære?». Jeg vil derfor nå ta et lite tilbakeblikk for å se hva H, Frp, Krf og V har fått til de siste fire årene og leverer her posisjonens «Sjølmelding» innenfor skole og barnehagesektoren.

Helhetlig læringsløp

En overordnet ambisjon for oss er å sørge for at gi alle elever trygge rammer og nødvendige ferdigheter til å realisere evnene, drømmene og ambisjonene sine uavhengig av bostedsadresse og sosial bakgrunn. Hvert enkelt barn skal ganske enkelt vokse opp til å bli en best mulig utgave av selv!

For å lykkes med dette arbeidet må vi tenke helhetlig. Det betyr blant annet at det må tilrettelegges for gode overganger og god progresjon i læringsløpet fra barna begynner i barnehagen til de fullfører videregående opplæring.

Vi har derfor igangsatt arbeidet med en ny strategiplan som skal sikre en bedre sammenheng og progresjon gjennom hele læringsløpet. Gjennom dette arbeidet har vi oppnådd et mye tettere samarbeid mellom barnehage og skole. Blant annet møtes 1. klasselærere og barnehagelærere regelmessig for å samarbeide om gode overganger og riktig progresjon.

Overordnet strategi som gir retning og progresjon

Strategiplan for læringsutbytte i Ullensakerskolen ble første gang vedtatt i kommunestyret for perioden 2013- 2016, og har senere blitt rullert i 2015 og 2018.

Det at vi etablerte en strategiplan som i så stor grad bygger på forskning på «det som virker», har gjort det lett for de folkevalgte politikerne å prioritere de rette tiltakene – de som har effekt på elevenes læring. Videre har strategiplanen sikret administrasjonen, skoleledelsen og lærerne i Ullensakerskolen langsiktighet, forutsigbarhet og arbeidsro til å gjennomføre disse tiltakene i praksis.

I tillegg har vi i perioden vedtatt følgende handlingsplaner som skal sikre retning innenfor de spesifikke områdene i strategiplanen:

• Handlingsplan for kompetanseutvikling
  • Handlingsplan for språk, lesing og læring
  • Handlingsplan for matematisk kompetanse
  • Handlingsplan for digital kompetanse
  • Handlingsplan for trygt og godt leke- og læringsmiljø

Disse handlingsplanene er utarbeidet av lærere, ulike fag/forskningsmiljøer og administrasjonen og bygger på forskningsbasert kunnskap.

Læringsutbytte

Kontrakten som vi har inngått med alle foreldrene er at vi skal sørge for at læringsutbytte for hvert enkelt barn i Ullensakerskolen er så godt at de kan bli gode arbeidstakere for å forsørge sin egen familie fremover.

Resultatene viser samlet sett at Ullensakerelevenes læringsutbytte har økt vesentlig i perioden 2013-2019. Det kanskje viktigste målet på læringsutbytte er andel elever som fullfører og består videregående opplæring. I samme periode har vi økt andelen elever som gjennomfører og består fra 70 % til 77 %. Det betyr nå at vi ligger på nivå med resten av landet. En økning på 7 % innebærer nesten at 40 flere elever årlig gjennomfører vgs enn det som var tilfelle i 2013.

Videre ser vi at resultatene for nasjonale prøver for 5. trinn har økt gjennom hele perioden, slik at vi nå ligger over nasjonalt snitt, og tilnærmet lik Akershussnitt. Denne forbedringen skyldes først og fremst at vi har greid å redusere andel elever på de laveste mestringsnivåene.

Vi ser også en tydelig progresjon i Ullensakerelevenes grunnskolepoeng i samme periode, som har økt fra 39,7 til 41,1. Grunnskolepoeng er mål for elevenes samlede læringsutbytte når de går ut av 10. klasse, og benyttes som kriterium for opptak til videregående skole.

Digital satsning setter Ullensakerskolen i stand til å møte morgendagens forventninger

H og de øvrige posisjonspartiene har gjennom en bevist politisk satsning sørget for å innføre den digitale skolehverdagen slik at alle elever og lærere i Ullensakerskolen har et læringsbrett til bruk i læringsarbeidet. Det har vært knyttet store forventninger til denne satsningen, og vi ser at bruken av læringsbrettene blant annet fører til økt motivasjon hos elever og lærere, mer elevaktive arbeidsmetoder og bedre mestringsfølelse hos elevene. Implementeringen av læringsbrettene gjør det også enklere for skolene å tilpasse seg de nye læreplanene som komme neste høst.

Ledelse som virker

Ledelse av skoler må ha som mål at den skal greie å påvirke praksis ute i klasserommet. Dette krever en faglig sterk ledelse som kan være tett på rektorene med tydelige krav og forventninger, men også støtte og veiledning. Ansettelsen av to områdesjefer for skole og barnehage har sikret nettopp dette.

Det er blant annet opprettet faste lederdialoger som sikrer tett oppfølging og støtte, ledernettverk der rektorene får utvikle egen lederkompetanse sammen med rektorkollegaer, og det er opprettet et system for ledercoaching, der noen av de fremste forskerne på skoleledelse i Norge følger ledergruppene på alle skolene våre som et forskningsprosjekt. Tilbakemeldingene fra rektorene er at de opplever stor grad av støtte i den utfordrende lederjobben, men også tydelige forventninger på ønsket retning.

Trygge barn gir økt læringsutbytte

Forskning viser at et trygt og godt læringsmiljø i skolene våre er en forutsetning for utvikling, trivsel og læring. Ethvert tilfelle av mobbing er et tilfelle for mye, og det har vært satt i gang en rekke tiltak for å redusere andelen elever som opplever mobbing.

• Særskilt oppfølging av de skolene som har høye mobbetall på ledernivå
  • Innføring av «mobbeknappen» for at det skal være enklere å si fra
  • Felles kompetanseutvikling for alle lærere, assistenter og ledere
  • Opprettelse av en miljøterapeut på alle skoler
  • Opprettelse av Pedagogisk senter der alle støtte- og veiledningstjenester samles

Vi ser allerede effekten av disse tiltakene og elevundersøkelsen viser at mobbetallene er redusert fra 9,1 % til 8,3 % på 7. trinn og fra 13,6 % til 10,3 % på 10. trinnet. Selv om dette viser at vi nærmer oss landsgjennomsnittet er tallet fremdeles for høyt og arbeidet med et trygt og godt læringsmiljø være hovedsatsningen til Ullensakerskolen de neste to årene. Det er derfor etablert en forskningsbasert og forpliktende handlingsplan for «trygt og godt leke- og læringsmiljø», som ble politisk vedtatt vinteren 2019. Implementeringen av denne planen følges opp gjennom et samarbeid mellom Høgskolen Innlandet og Ullensaker skole, der alle ansatte på skolene våre skal gjennom en omfattende og forskningsbasert kompetanseutvikling innenfor dette temaet.

En framoverlent og innovativ kommune i sterk vekst!

Det er spennende å være med å påvirke utviklingen i en kommune som vokser så mye som Ullensaker. En elevvekst på 130 – 150 elever gjør at vi hele tiden må være i forkant og planlegge nye skoler. Vi er derfor svært stolt av å kunne åpne nye Gystadmarka Ungdomsskole i 2018 – en skole med plass til 750 elever og som i media ble omtalt som en av de teknologisk sett mest moderne skolene i Europa. Tilsvarende er vi svært fornøyd med at nye Algarheim skole vil stå klar til skolestart 2020.

Vi har også etablert et spennende prosjekt der alle elevene på denne skolen får ernæringsrik frokost og lunsj hver dag til en svært billig penge. Dette prosjektet er i høst utvidet til å også gjelde Allergot ungdomsskole. Vi har også hatt et spennende samarbeidsprosjekt med LHL og helsedirektoratet, der Ullensaker som en av tre kommuner i landet har vært med å pilotere utviklingen av et undervisningsopplegg der alle elevene i kommunen lærer livreddende førstehjelp.

Dette var kun noen eksempler på hva vi har fått til de siste årene i Ullensakerskolen. Ingenting av dette hadde vært mulig uten den innsatsen alle lærerne legger ned i hvert enkelt klasserom hver dag. Som hovedutvalgsleder for Skole og Barnehage ønsker til slutt jeg derfor å takke lærerne for den utrolig viktige jobben dere gjør i kanskje verdens mest komplekse og viktige yrke!

Lykke til med skoleåret 2019-20 og husk at det betyr noe hvem du vil skal fortsette å styre Ullensaker kommune etter den 9. september. Godt valg!

Tim A. Holmvik (H)

Hovedutvalgsleder for skole og barnehage i Ullensaker