Ullensakerbarnehagen er kjempeviktig – og er en sentral del av det helhetlige læringsløpet.

Som foresatte vil vi gi barna våre oppdragelse, kjærlighet, omsorg og et trygt oppvekstmiljø, samt mulighet for et godt og variert barnehagetilbud og deltakelse på den beste nærskolen.

Som kommune vil vi gi elevene mulighet til å realisere sine evner og at hvert enkelt barn vokser opp til å bli den beste utgaven av seg selv. Dette innebærer at de utvikler seg til å bli kritiske og kreative samfunnsborgere som deltar aktivt i jobb og samfunn. Forskningen viser oss at for å nå dette målet er det avgjørende at flest mulig av elevene våre gjennomfører og består videregående opplæring på en god måte, samt at elevene går av grunnskolen med gode grunnleggende ferdigheter. Ullensakerskolen har de siste årene jobbet systematisk med å heve elevenes grunnleggende ferdigheter, noe som har gitt seg utslag i stadig bedre resultater på nasjonale prøver og eksamenskarakterer. Vi må likevel ikke glemme at grunnlaget for denne progresjonen bygges allerede i barnehagen!

Forutsetningene for videre læring skapes i barnehagen!

Forskning viser at det er en klar sammenheng mellom treåringers ordforråd og leseferdigheter som 15 åringer (Frost, 2006). Grunnlaget for gode grunnleggende ferdigheter dannes tidlig i barnehagen. Videre vet vi at god språkutvikling er en viktig forutsetning for en god sosial utvikling, noe som bidrar til inkludering, evne til samarbeid og gode læringsmiljøer. I motsatt fall finner vi en sterk sammenheng mellom forsinket språkutvikling, mangelfull sosial kompetanse, atferdsvansker og lave grunnleggende ferdigheter senere i opplæringsløpet. En barnehage som arbeider godt med språkutvikling og barnas sosiale utvikling er derfor helt avgjørende for det videre læringsløpet.

Ullensakerbarnehagen arbeider systematisk med språkutvikling, sosial kompetanse og læring!

Ullensakerbarnehagen har gjennom flere år arbeidet systematisk med kartlegging og utvikling av barnas språkutvikling og som politikere påser vi at kvaliteten på organiseringen og innholdet sikres. Dette gir barna våre et godt grunnlag for videre læring i barnehage gjennom lek og andre aktiviteter. Et godt språklig grunnlag gir også barnehagen et godt grunnlag for å jobbe med barnas sosiale kompetanse, noe som er avgjørende for å sikre alle barn en optimal sosial utvikling. Dette arbeidet vil bli ytterligere styrket gjennom implementering av ny rammeplan denne høsten.

Skape god progresjon og gode overganger

Ullensakerbarnehagens systematiske arbeid med språkutvikling og læring danner grunnlag for god sosial utvikling, inkludering og på sikt gode læringsmiljøer i skolen. Hvis vi skal lykkes i å la hvert enkelt barn vokse opp til å bli en best mulig utgave av seg selv, må vi se helheten i opplæringsløpet. Dette innebærer at det må samarbeides godt om å skape en blå tråd med god progresjon og gode overganger fra barna begynner i barnehagen til de går ut av videregående opplæring. Lykkes vi i dette arbeidet sikrer vi at barna vår lykkes godt i hele læringsløpet, og at de som voksne kan delta aktivt i samfunns- og arbeidsliv.

Ullensakerbarnehagen er en trygg, kompetent og sentral del av det helhetlige læringsløpet – hvor barna leker og lærer – de ansatte utvikles og trives – og vi som politikere er stolt av.

Tim A. Holmvik (H)

Leder av Hovedutvalget for skole og barnehage