UngJobb

Ullensaker Høyre ønsker å tilby ungdom i alderen 14-19 år lønnet arbeid i ferier og deltid. Høyre vil se og lære av arbeid som gjøres i andre kommuner med stor suksess.

Ullensaker Høyre vil etablere 200 sommerjobber for ungdom i 2024.

Ungdomsjobber er et viktig tiltak for å gi ungemennesker ungdoms- og videregående skolealder muligheten til å få jobberfaring og en god introduksjon til arbeidslivet. For mange unge er det vanskelig å komme seg inn på arbeidsmarkedet på egen hånd. Ofte går jobbene via familie og bekjente og mange unge mangler et nettverk inn i arbeidslivet. Dette kan gjøre det spesielt utfordrende for unge under 18 år å skaffe seg en feriejobb.

Gjennom ungdomsjobber får unge muligheten til å utvikle ferdigheter og lære om arbeidslivet på en trygg og støttende måte. Det kan hjelpe dem med å få en bedre forståelse for arbeidslivets forventninger og krav, og gi dem verdifulle erfaringer som kan være til nytte senere i karrieren. Ungdomsjobber kan også gi dem inspirasjon til videre utdanning.

En annen fordel med ungdomsjobber er at det gir unge muligheten til å tjene penger og være økonomisk uavhengige. Dette kan gi dem en følelse av selvstendighet og ansvar, samtidig som de lærer å håndtere økonomien sin på en fornuftig måte.

Jobbene som tilbys skal være meningsfulle og gi ny kunnskap. Det må være et mangfold av ulike jobbtilbud fra kommunens egne tjenestesteder som sykehjem, bibliotek, barnehager og forskjellig grønt- og vedlikeholdsarbeid, til ulike private bedrifter. I Oslo ser man at arbeid i butikk, kiosk, kafe og med forskjellige arrangementer er populært.

Arbeidet finansieres gjennom kommunens budsjett, statlige lønnsmidler samt tilskudd fra organisasjoner og bedrifter. Som arbeidsgiver slipper man gjennomføre rekrutteringsprosessen for ferie eller deltidsjobber, skrive arbeidsavtaler eller utbetale lønn, dette gjør kommunen. Det gjør det mye enklere også for små bedrifter å kunne til jobb til denne aldersgruppen.