Vekst – med innbyggerne i fokust

Ullensaker kommune er en vekstkommune, og det synes vi i Ullensaker Høyre er flott. Det gir muligheter til å bli kjent med nye, flotte mennesker som har mye å bidra med i våre lokalsamfunn.

Flere innbyggere skaper behov for flere boliger, og vi har god plass i kommunen vår. Vi har en kommuneplan som sier at 75 % av veksten kommer på Jessheim, 15 % av veksten kommer på Kløfta og de siste 10 % kommer i de øvrige tettstedene våre.

Det er viktig at veksten er forutsigbar. Forutsigbarhet betyr at innbyggerne våre skal vite hvor veksten kommer, og hvordan dette vil påvirke nabolaget. Veksten må derfor baseres på vedtatte planer. I noen tilfeller tar ikke planene høyde for alle relevante forhold, og da kan man gi dispensasjon, men en dispensasjon skal være godt begrunnet og ingen selvfølge.

Ullensaker Høyre har i inneværende periode forsøkt å basere politiske vedtak på de planer som er lagt. Vi har lagt vekt på at det skal etableres tilstrekkelig med parkeringsplasser i boområdene slik at vi sikrer framkommelighet. Vi har også lagt vekt på at det skal sikres gode solforhold og at det er tilstrekkelig med uteoppholdsarealer i nye prosjekter. I tillegg har det vært viktig at nye prosjekter tar hensyn til eksisterende bebyggelse i størst mulig grad. Dette gjelder også eplehageutbygging, der man bygger i etablerte boligområder. Da er det viktig at byggene passer inn i områdene, og ikke skaper for store avvik i høyde og utnyttelse.

Dette er forhold vi vil prioritere i neste periode, slik at Ullensaker skal fortsette å være et trivelig sted for våre innbyggere. Dette er vi sikker på at også utbyggere er med på, siden det vil øke attraktiviteten til kommunen som helhet og dermed attraktiviteten til det enkelte prosjekt.