At Vadsø nå havner på ROBEK, er et resultat av langvarig svak økonomistyring

Vadsø kommune er på full fart inn på ROBEK (Kilde). Årsmøtet i Vadsø Høyre mener ordfører Wenche Pedersen (AP) har rett når hun sier at Vadsø kommune står ovenfor betydelige økonomiske utfordringer. Omstillingen som kreves vil tære på kommunenes ansatte og innbyggere. Samtidig mener årsmøtet at det er viktig at ordførerens forklaringer må sees i lys av mange år med mislykket økonomistyring under hennes ledelse. Dagens situasjon har ikke oppstått over natten, men er et resultat av svak planlegging og mangelfull økonomisk kontroll.

Leder i Vadsø Høyre Hilde M Meyer.
Foto: Lill Mette Lien

Ordføreren nevner at kommunen har «snudd på alle steiner», men det burde vært gjort for flere år siden. Kommunen har hatt negative driftsresultater over flere år, og disposisjonsfondet Høyre var med å bygge opp mellom 2015–2019 er blitt tømt uten at det har ført til varige forbedringer.

Tiltak når krisen allerede er et faktum vil ikke være nok. Høyre mener det ville vært nødvendig å i større grad arbeide forebyggende for å ikke havne i en slik situasjon. Derfor var det i perioden 2020–2022 lokale politiske tiltak på ca. 14 millioner i merforbruk fra posisjonen sammenlignet med Vadsø Høyres forslag til budsjett.

Høy gjeld og økte utgifter til pensjon

I dagens rentemarked vil høy gjeld slik kommunen har være en ekstra byrde. Økte pensjonsutgifter vil også være en belastende faktor, men disse faktorene burde vært forutsett og i større grad tatt høyde for i budsjettarbeidet. Det er ikke uforutsigbare utgifter som ikke kan planlegges og budsjetteres for.

Vikarbruk og ressurskrevende tjenester

Bruk av innleide tjenester og utgifter til ressurskrevende tjenester er heller ikke en ny utfordring. Høyre ble som posisjonsparti i perioden 2015–2019 blant annet kritisert for vikarbruken av nåværende posisjon. Da var bruken langt lavere og budsjettene var i balanse. Høyre mener det burde vært iverksatt tiltak tidligere for å redusere vikarbruken. For eksempel ved å stimulere til bedre arbeidsvilkår slik at fast ansatte blir værende i stillingene innenfor helse lengre, og øke rekrutteringen. Hammerfest har eksempelvis signeringshonorar mot bindingstid og erfaringstillegg. I tillegg har andre kommuner klart å håndtere tilsvarende utfordringer gjennom effektivisering av organisasjonen.

Vadsø på full fart inn i ROBEK

Høyre fikk etter framlegging av regnskapet for 2. tertial 2022 vedtatt en månedlig oppfølging av den økonomiske situasjonen til formannskapet. Merforbruket innenfor Helse, Rehabilitering og Omsorg (HRO) var da på 14,4 millioner. Varsellampene lyste på dette tidspunktet for fullt. For 2022 ender man allikevel på et merforbruk i budsjettet på nærmere 33 millioner. Til tross for varslene fortsetter pengegaloppen ut av kommunekassen i årsregnskapet for 2023. Resultatet er en budsjettoverskridelse innenfor HRO på 46 millioner. For å sette det i perspektiv tilsvarer merforbruket alene nærmere 10 % av kommunens budsjettmidler.

Høyre setter spørsmålstegn at det i avholdt formannskapsmøte 20. juni ikke blir gitt informasjon fra ordføreren angående innmelding i ROBEK, men at formannskapet og kommunestyret får vite om situasjonen via media påfølgende dag.

At Vadsø nå havner på ROBEK, er et resultat av langvarig svak økonomistyring. Det at Statsforvalteren nå vil blant annet godkjenne budsjett og låneopptak vil begrense kommunens handlingsfrihet ytterligere. Dette mener Høyre kunne vært unngått med bedre styring og mer ansvarlig økonomisk ledelse tidligere i prosessen.

Vadsø Høyres forslag til videre arbeid

Høyres representanter ble i kommunestyret 13. juni 2024 bedt om å komme med alle gode forslag av posisjonen, som et ansvarlig opposisjonsparti tar vi utfordringen.

Det må på plass en mer helhetlig og langsiktig strategi for å rette opp den økonomiske situasjonen som Vadsø kommune står i.

1. Budsjettdisiplin
Det må begynnes å sette mer realistiske og ansvarlige budsjetter som tar høyde for kjente utgifter som pensjonsutgifter. Samtidig må kreative og høyst usikre budsjettreguleringsforslag fra posisjonen opphøre. Senest i kommunestyret 13. juni 2024 med regnskapsrapport med budsjettregulering pr. april, 1. tertialstemte AP, SF og SV for en oppjustert inntekt for bosetting og en investeringsstopp for blant annet å avsette midler til næringsfondet. Høyre er en forkjemper for næringsutvikling, men vi mener det ikke er realisme i budsjettreguleringen til å gjøre dette.

2. Reduksjon av vikarbruk/konsulenter
Det må iverksettes tiltak for å redusere behovet for vikarer. For eksempel via bedre arbeidsvilkår og nye rekrutteringsstrategier. Vadsø kommune gjør eksempelvis lite på nåværende tidspunkt for å rekruttere studenter med tilhørighet til Vadsø hjem igjen. Her har vi mye å lære av andre kommuner.

1. En mer effektiv ressursbruk
Det bør foretas en gjennomgang av alle tjenester for å identifisere mulige innsparingstiltak uten at det går ut over kvaliteten på tjenester levert til byens innbyggere. For eksempel viste mottatt kommunekompass at Vadsø har en sentral administrasjon tilpasset over 20 000 innbyggere. Høyre foreslo allerede for ett år siden en tverrpolitisk styringsgruppe for å følge opp arbeidet fra administrasjonen. Ordføreren avslo forslaget for å gi administrasjonen arbeidsro. Siden den gang har det vært stille vedrørende fremdrift i arbeidet med kommunekompassets anbefalinger.

Økt innbyggerinvolvering
Som en konsekvens av innmeldingen på ROBEK vil det trolig måtte kuttes innenfor ulike deler av kommunenes tjenester. Det bør etableres en metode for byens innbyggere å være delaktige i å prioritere hva som er viktigst.