Høyre lanserer avisa Bølgen- tolv sider fulle av lokale saker og reportasjer

Redaktør Marit Haukom viser frem den rykende ferske avisa Bølgen i Høyre Bua i går. Bak f.v. lederen av Tønsberg og Re Høyre Leif Flemming Bakke, ordførerkandidat Lise Lorentzen Mandal, kampanjeleder Kirsti N. Søyland og ansvarlig for Høyre Bua Stig Nilsen.

I går ble den rykende ferske avisa Bølgen presentert utenfor Høyre Bua.  Idag lanserte Høyres listekandidater sin nye avis på Tønsberg torg. 12 sider fylt med lokalt stoff og bilder fra Re og Tønsberg.

Avisa som er sitt første i sitt slag for Høyre, er laget på dugnad under ledelse av redaktør Marit Haukom. Sammen med pensjonert TB- og NTB-journalist Per Kristian Eriksen har hun reist Tønsberg og Re rundt for å intervjue listekandidater om lokale spørsmål. Selve redigeringen og sideproduksjonen skjedde hjemme på stuebordet hennes i Rakkevik sammen med listekandidat Mikael N. Søyland som tok seg av det grafiske.

Fordypning

Ideen til avisa som etter hvert fikk navnet Bølgen, kom i påsken fra lederen i Tønsberg og Re Høyre, Leif Flemming Bakke.  Han ønsket å gi velgerne en mulighet til å fordype seg i hva valget handler om.

-Her er avisformatet glimrende. Gjennom avisa Bølgen gir vi velgerne både faktainformasjon om nye Tønsberg samtidig som de blir kjent med våre listekandidater og Høyres politiske løsninger. Avisa kommer i tillegg til våre sosiale medier og lokale valgprogrammer, utarbeidet for de største kretsene, sier Leif Flemming som i går fikk se den rykende ferske avisen sin for første gang.

Eget medieteam

- Jeg er imponert over hva vårt medieteam har klart å løfte på dugnad. Vi har kun kjøpt trykk- og distribusjonstjenester. Alt redaksjonelt arbeid er utført av mediefolkene våre som ledes av pensjonert sjefredaktør Marit Haukom,  opplyser Høyres leder.

Hektiske juli-uker

-Mitt stuebord ble i noen hektiske juli-uker gjort om til redaksjonsdesk, forteller Marit.  Navnet Bølgen var bestemt. Og listekandidat Tor Vinje-Christensen hadde før han dro på ferie, sørget for at avishodet var laget og Høyres farger og skrifter hentet ned.  Alle reportasjene fra Per Kristian lå klare sammen med mine bilder og  passordet til innlogging på trykkeriet.

-Det var da alvoret begynte, forteller Marit og utdyper:

-For alle reportasjene og intervjuene var like lange. Jeg  hadde stoff nok til i hvert fall to aviser, sier hun med et bredt smil.

Men den tidligere sjefredaktøren har  «svingt kniven» før, og sammen med listekandidat Mikael N. Søyland på det grafiske, ble layout laget og sidene utformet, før andre frivillige leste korrektur.

Ny kunnskap

-Etter et helt liv i norsk presse, vet jeg at ingen avis er perfekt. Det gjelder også Høyres valgkampavis. Vi kan alltid gjøre ting bedre. Men jeg hadde aldri trodd at jeg en dag skulle sitte hjemme i Rakkevik sammen med en ung mann uten særlig grafisk erfaring å lage et avisprodukt. Dette forteller noe om den teknologiske utviklingen. I mine unge år måtte det mange ledd av fagfolk til for å lage en avis, sier Marit som har vært opptatt av at leserne skal få både kunnskap om nye Tønsberg og bli kjent med Høyres kandidater og politikk.

Lokale saker

-Vi står foran et kommunevalg. Derfor har jeg lagt vekt på alle sakene er lokale med relevante bilder. Selv hilsningene fra Erna og stortingsrepresentantene våre er utstyrt med lokale bilder. I tillegg var det viktig å lage en sak på hvorfor velgerne også må stemme ved fylkestingsvalget. Den saken ble naturlig nok laget på Re videregående skole, avslutter Marit.

Avisa er trykket i 34 000 eksemplarer og skal fulldistribueres i de to kommunene senere i august.