20 personer vil representere Vestfold Høyre på Stortinget

Av Vestfold Høyres 6 stortings- og vararepresentanter, ønsker 2 gjenvalg.

Bilde: Mona Grann-Meyer

– Nominasjonskomiteen konstaterer at mange ønsker å representere Vestfold og Høyre på Stortinget. Komiteen ser frem til den videre prosessen over sommeren blant medlemmer i urnominasjonen og i kommuneforeningene før komiteen fremmer sitt forslag til liste. Nominasjonsmøtet avgjør 1. november, sier leder av komiteen, Tine Ramberg (Holmestrand).

Åpen prosess

Alle har hatt mulighet til å komme med forslag på kandidater, og alle kandidatene som ønsket det, er med videre i prosessen. Den 15. august offentliggjør Vestfold Høyre kandidatpresentasjonen, hvor alle kandidatene blir presentert med bilder og informasjon om hver enkelt. Deretter gjennomføres det en rådgivende urnominasjon i september. Her vil alle betalende medlemmer ha stemmerett, og derfor også mulighet til å påvirke hvordan listen vil bli seende ut. I tillegg til dette skal også kommuneforeningene levere inn sine forslag. Også her vil betalende medlemmer ha stemme- og forslagsrett.

Totalt 13 navn skal stå på den endelige listen som blir vedtatt av Vestfold Høyres nominasjonsmøte 1. november.

Henning Wold (vara) ønsket likevel ikke renominasjon og har trukket seg fra prosessen.

Dette er listen over øvrige personer som ønsker å være kandidater til Stortinget fra Høyre i Vestfold (alfabetisk rekkefølge):

FornavnEtternavnKommune
UlfEngelsenFærder