Høyre vil gjøre kollektivtrafikken fleksibel
For Høyre er det ikke så viktig hvem det er som tilbyr tjenestene, så lenge tjenestene er gode. Det gir valgfrihet, og gir muligheter for alle.
Bussen er en del av Vestfoldsamfunnets grønne skifte. Mobilitet innad i fylket er helt avgjørende for å sikre et fleksibelt arbeidsmarked, tilgangen til skole og utdanning og gjøre Vestfold til en attraktiv region. Vi vil utvikle et fylke hvor det er like enkelt å reise på skole og jobb i hverdagen, som å komme seg til kino, kulturopplevelser i helgen eller reise på tur i skog og mark.
Det er grunnleggende for Høyre at samfunnets tjenester til innbyggerne skal være mangfoldige og tilbys av både offentlige og private tjenesteprodusenter, på vegne av fellesskapet. Det gir Vestfold-innbyggerne reell mulighet til å velge, bestemme over egne liv og ta kloke valg. For oss er det å gi muligheter til alle.
Valgfrihet sikres gjennom et aktivt samarbeid mellom offentlige og private aktører, hvor alle aktører spiller hverandre gode. Innen samferdsel og kollektivtrafikk har vi lang og god erfaring med å konkurranseutsette tjenesteproduksjonen. Nå, når nye Vestfold fylke skal etableres, er en av de mest sentrale oppgavene å reetablere et VKT som både driver effektivt og dekker brukernes behov. Med økt grad av valgfrihet for innbyggerne i kollektivtrafikk tjenestene vil Vestfold Høyre gjøre buss og kollektivtrafikken i Vestfold til det foretrukne transportalternativet.
Det offentlige skal kjøpe og benytte ledig kapasitet hos private tilbydere, når det dekker et behov og er til det beste for innbyggerne. Vestfold Høyre vil derfor se på nye muligheter for produksjon av kollektivtransporttjenester. Det være seg utvikling og utvidelse av VKTs bestillingstjeneste så vel som regulær rutetrafikk. Målet er å legge til rette for gode kollektivløsninger i kommunene, som rimelig og effektivt tar innbyggerne fra der de bor til dit de skal.
Vestfold trenger gode og effektive kollektivløsninger som dekker innbyggernes behov. Vestfold Høyre vil forbedre kollektivtilbudet ved å styrke de reisendes valgfrihet ved å åpne for større bruk av bestilling og punkt til punkt transport gjennom løsninger basert delingsøkonomi i kombinasjon med kjøp av overskuddskapasitet, når det regulære rutetilbudet ikke strekker til.