Fraværsgrensen – en avgjørende faktor for å fullføre og bestå videregående opplæring
Fraværsgrensen har ført til at flere elever fullfører og består videregående opplæring. Arbeiderpartiets landsmøte vedtok sist helg å fjerne dagens fraværsgrense. Vi vet at dette vil føre til mer fravær, og en konsekvens vil være at færre elever fullfører og består.
![](https://hoyre.no/content/uploads/sites/428/2023/05/Vestfold-Hoyre-3755-scaled.jpg)
At flere elever skal fullføre og bestå har de siste årene vært det viktigste utdanningspolitiske målet i fylkeskommunen. Endring av fraværsgrensen er et tilbakeskritt for alt arbeidet som har vært lagt ned så langt.
Fraværsgrensen ble innført for å redusere høyt fravær. Forskningsstiftelsen FAFO evaluerte ordningen i 2020 (Fafo rapport 2020:09), og fant at det gjennomsnittlige elevfraværet i videregående skole sank med 27 prosent etter at grensen ble innført. 27 prosent er mye. Det viser at mange elever trenger klare rammer og forventninger.
Tilstedeværelse er viktig for å oppnå bedre resultater, spesielt for svake elever. Dersom vi får et oppmyket regelverk, vil terskelen for å ikke gå på skolen bli lavere. Da vil resultatene bli svakere.
Etter videregående skole skal elevene fortsette med utdanning eller gå inn i arbeidslivet. Da stilles det klare forventninger. En videregående skole som aksepterer høyt fravær, bidrar ikke til god arbeidsmoral.
Å fjerne fraværsgrensen sender et farlig signal om at skolegang og tilstedeværelse ikke er viktige faktorer for suksess i arbeidslivet eller i videre studier. Disiplin, punktlighet og ansvarlighet er verdier som både arbeidsgivere og høyere utdanningsinstitusjoner etterspør. Fraværsgrensen hjelper elever med å utvikle disse verdiene, slik at de blir bedre rustet for arbeidslivet og samfunnet som helhet.