Høyre bak bredt stortingsflertall om fremdrift for Oslofjorden

En Vestfoldstemme på Høyre er en stemme for Oslofjorden.

Natalie Hermanstad Foto: Pernille Eik Lunde Løvlie

Jeg er så heldig som har vokst opp og bor i kystkommunen Horten. Pappa elsket å fiske i Oslofjorden. Da jeg var barn fisket jeg både krabbe og torsk sammen med ham, og mine barn har vokst opp med de samme tradisjonene. Men nå har vi snart ikke torsk igjen i fjorden og mangfoldet i sjøen dør ut.

På Høyres landsmøte i 2023 tok jeg til orde for at staten måtte bidra til å redde Oslofjorden. 1,6 millioner mennesker bor langs Oslofjorden. Fjorden har igjennom tusener av år vært en arena for næringsliv, transport, friluftsliv og rekreasjon for en stor del av befolkningen. Men vi har slitt den ned og vi må ta ansvar nå.

Det akutte behovet for å redde Oslofjorden har samlet et sjeldent bredt flertall på Stortinget. Etter at MDG ba Høyre ta ballen, var det Høyres forslag som sikret fremdrift. 18. juni sluttet nesten alle partier – fra Fremskrittspartiet til Venstre, KrF, SV, MDG og Rødt – opp om Høyres krav om et statlig ledet restaureringsprosjekt for fjorden.

Lokalt arbeider politikere fra alle partier hardt for å løfte saken mot sine stortingsgrupper. Likevel stemte Arbeiderpartiet og Senterpartiet imot på nasjonalt nivå. Det setter dem i kontrast til resten av Stortinget, som ser at fjorden ikke kan reddes gjennom enkeltvise statlige tiltak (som fiskeforbud) mens de kostnadskrevende tiltakene lempes over på kommuner i knestående. Som Erna Solberg sa: «Vi får bare merke oss at Støre sier Oslofjorden er en av hans hjertesaker.»

Høyres forslag bygger på Miljødepartementets tiltaksplan for Oslofjorden fra 2021, som inneholder over 80 tiltak. Forslaget krever at Regjeringen legger frem en konkret plan for restaurering av fjorden i løpet av 2026.

Stortinget samles rundt Høyres løsninger

Prosessen viser et interessant poeng: Når regjeringen svikter, er det Høyre Stortinget vender seg til for konkrete løsninger. Høyre har handlekraften til å samle bred støtte for presserende politikk – pragmatisk og på tvers av blokkene.

For Vestfold sin del har dette gjort at Høyre fikk igjennom en alternativ Nasjonal transportplan, som sikrer videre utbygging av Vestfoldbanen sør for Tønsberg. Nå har vi fått igjennom at staten skal ha en mer aktiv rolle i restaureringen av fjorden.

Ambisiøs redningsplan og ansvarlig pengebruk

Kjernen i Høyres linje er et klart krav om «ambisiøse og konkrete tiltak»: Mer statlig finansiering, overordnet koordinering og et skjerpet regime for nitrogrensrensing – en av de største truslene mot fjordens økologiske helse.

Samtidig understreker Høyre at støtten til omfattende nitrogrensrensing må basere seg på realisme og faglighet. Vi kan ikke love at staten vil bidra i alle tiltak: Statlig støtte forutsetter at prosjektene vurderes som gjennomførbare, ha solid effekt på fjorden og være kostnadseffektive. Fra sentrale politikere hører vi at særlig fellesanlegg for flere kommuner vil kunne anses som både å gi mest effekt og å være minst kostnadskrevende per innbygger.

Oslofjorden kan fortsatt reddes

For Høyre er ikke Oslofjorden tapt. Den kan reddes, men det krever krafttak og samarbeid. Flertallet på Stortinget viser at visjonen om at fremtidige generasjoner skal få oppleve fjorden slik vi gjorde mobiliserer et bredt politisk samarbeid. Teknologi og løsninger finnes, og det kan gå raskt å få fjorden tilbake til slik den var.

Når jeg får barnebarn i tenårene håper jeg at vi kan utforske fars gamle fiskeplasser sammen. Med bred støtte og konkrete tiltak sørger Vestfold Høyre for at redningen av Oslofjorden er innen rekkevidde – og at Stortinget samler seg når regjeringen ikke leverer. Jo flere Høyrerepresentanter det er fra Vestfold jo sterkere står fjorden.

En Vestfoldstemme på Høyre er en stemme for Oslofjorden.