Høyre må satse videre på lek i skolen

Tønsbergs ordfører Frank Pedersen i innlegg til landsmøtet. Skal vi lykkes med tidlig innsats og forebygging av utenforskap, må vi starte i skolen – og lek er et viktig verktøy.

Dirigenter, Kjære landsmøte,

Vi har gjort en feil. Vi tok leken ut av skolen – og trodde det skulle gjøre barna våre smartere.

Men forskningen, erfaringene og barna selv forteller oss noe annet: Mer lek gir mer læring. Så spørsmålet er – tør vi lytte?»

For lite lek i skolen kan være noe av forklaringen på utrygge klassemiljøer og økende skolefravær.

Forskning viser at 20–30 prosent av elevene i skolen strever.

Det er for mange. Da må vi enten gi 30 prosent av elevene spesialundervisning, eller være villige til å endre skolen.

Evalueringen av seksårsreformen viste at frileken hadde måttet vike for læringsstyrte aktiviteter, og at seksåringer trenger lek for å lære.

Vi har altså sett at undervisningstimene har økt, uten at barna får en økt faglig effekt av det.

I Tønsberg har vi sett hvordan økt bruk av lek i skolen gir fantastiske resultater for barns trivsel, motivasjon, selvstendighet og læring.

Barn lærer best når de er engasjerte, nysgjerrige og trygge. Forskning viser at mer lek i skolehverdagen styrker elevenes sosiale ferdigheter, reduserer stress og fremmer læring. Det handler ikke om å erstatte faglig innhold med frilek – tvert imot! Det handler om å bruke lek som en metode for å styrke læring og inkludering.

I Tønsberg har vi sett hvordan mer lek i skolen gir konkrete resultater. Elevene er mer motiverte, samarbeider bedre, færre konflikter og lærerne melder om økt trivsel i klasserommene og mer klare for klasseromsundervisning.

Lærerne må bruke mindre tid på å samle elevene om undervisningen, og læringsprosessen går enklere.

Skal vi lykkes med tidlig innsats og forebygging av utenforskap, må vi starte i skolen – og lek er et viktig verktøy.

Høyre har alltid vært et parti som setter kunnskap i sentrum. Vi skal fortsette å kjempe for en skole med høye ambisjoner og god læring. Men vi må også anerkjenne at læring skjer på ulike måter. Derfor ber jeg landsmøtet støtte forslag 271 om å satse videre på lek i skolen – for trivsel, læring og en bedre skolehverdag for våre barn.