Høyre vil bygge mer dobbeltspor i Vestfold
Vi står for forpliktelsene vi ga i Nasjonal transportplan (NTP), som ble vedtatt i juni: Høyre har satt av 30 millioner kroner til fortsatt planlegging av dobbeltspor mellom Stokke, Torp og Sandefjord. Det er viktig for oss å få fart på planleggingen og etter hvert utbygging av strekningen.

Et nytt dobbeltspor vil gjøre det mulig å doble antall avganger uten at ett tog må stå og vente på møtende trafikk. Byene vil kollapse dersom ikke tog tar en stor del av trafikkøkningen. Veier og parkeringsplasser er ikke dimensjonert for en stor økning av biler.
Nytt dobbeltspor er også viktig for å få mer gods over på bane. Da vestfoldbanen ble gjort om fra smalsporet til dagens sporbredde, ble det gjort dårlig grunnarbeid for det ene sporet. Det gjør at godstog må kjøre betydelig saktere enn passasjertog. Larvik og Grenland havner er en viktig del av norsk beredskap.
Ap-regjeringen har satt dobbeltspor gjennom Vestfold på vent. I budsjettforhandlingene med SV i fjor ble Ap og Sp tvunget til å sette av 30 millioner til å planlegge nytt dobbeltspor i Vestfold. Dette mener regjeringen er nok til å planlegge for både i år og neste år. Det betyr at de har satt utviklingen av dobbeltsporet fra Stokke til Sandefjord på saktefart.
Vestfold er heldige som har dobbeltspor mellom Porsgrunn og Larvik, samt (praktisk talt) mellom Tønsberg og Oslo. Mellom Larvik og Tønsberg er skinnegangen fra 1881, med en oppgradering i 1949. Det er på tide å gjøre noe med strekningen mellom Larvik og Tønsberg.
Høyre skrur opp satsingen på samferdsel, kutter kø, styrker beredskapen og sørger for at folk og varer kommer raskere og tryggere fram. God samferdsel er viktig for at folk skal kunne bo og drive næring i hele Norge.
Kundene skal ha førsteprioritet på jernbanen. Derfor har vi fremmet forslag for å gjenreise tilliten til jernbanen, blant annet ved at passasjerene automatisk får refundert billetten ved forsinkelser.
Høyre vil binde Norge sammen med god infrastruktur og øke ambisjonsnivået i Nasjonal transportplan. Vi vil ta vare på den infrastrukturen vi allerede har, og redusere vedlikeholdsetterslepet for å øke trafikksikkerheten og fremkommeligheten.