La oss gi lærerne tilbake deres viktigste oppgave
Stortingskandidat Mathias W. Hanssen innlegg på landsmøtet for å styrke laget rundt elever og lærere.

Kjære landsmøte,
La meg fortelle dere en hemmelighet: Vi har verdens dyreste renholdspersonale. De har mastergrad, fem års utdanning og brennende lidenskap for læring. Vi kaller dem lærere. Og vi kaster bort deres kompetanse hver eneste dag.
Hver morgen møter lærere over hele landet 25 spente ansikter som ser på dem med forventning. De er klare for å lære, klare for å utforske, klare for å vokse.
Men da må disse lærerne bruke tiden sin på alt annet enn å undervise. De må være konfliktløsere i friminuttet, psykologer for elever som sliter hjemme, vaktmestere når noe er ødelagt, renholdspersonell når en elev har sølt, og miljøarbeidere for de som trenger ekstra oppfølging.
Og vet dere hva, kjære landsmøte? Det tapper dem. Det tapper alle våre dedikerte lærere. For hver time de må bruke på oppgaver andre kunne gjort bedre, er det en time mindre til det de faktisk er utdannet til – å gi elevene god faglig læring og mestring. Resultatet ser vi i PISA-undersøkelsen: norske elever faller stadig lengre bak.
I dag forventer vi at våre lærerne skal være alt for alle. Det går ikke lengre. Vi må la lærere være lærere. La dem få gjøre det de kan best – undervise, inspirere og følge opp elevenes faglige utvikling. La dem få være sjefen i klasserommet.
Men for å få til dette, må vi også gi dem forutsetningene og tiden for å være det.
Og fortvil ikke, kjære landsmøte. Jeg har løsningen!
Vi må bygge et sterkt lag rundt både lærerne og elevene. Vi trenger miljøterapeuter som kan håndtere sosiale utfordringer. Vi trenger helsesykepleiere som kan gi støtte når livet er vanskelig. Vi trenger assistenter som kan hjelpe til med praktiske oppgaver.
For når lærere får konsentrere seg om undervisningen, når de får bruke sin kompetanse der den trengs mest, da skjer det magiske ting i klasserommet. Da får vi engasjerte elever som lærer mer. Da får vi lærere som har overskudd til å se hver enkelt elev. Da får vi en skole som løfter alle.
La oss gi lærerne tilbake deres viktigste oppgave. La oss gi dem støtten de trenger. La oss bygge en skole der lærere får være lærere, der fagfolk får bruke sin kompetanse der den trengs mest, og der elevene får den oppfølgingen de fortjener.
For når vi investerer i lærerne, investerer vi i fremtiden. I våre barns fremtid. Og det er en investering vi ikke har råd til å la være å gjøre.
Støtt Vestfold og Rogaland Høyres forslag nummer 300. Tusen takk!