Styrke luftfartstilbudet
Stortingsrepresentant Erlend Larsen sitt innlegg på landsmøtet under programdebatten.

Kjære landsmøte De siste par åra har minst tre fly- og helikopterselskaper gått konkurs. Norsk luftfart sliter med dårlig økonomi. Samtidig skal de gjennom et grønt skifte med kostbare investeringer og økt innblanding av bærekraftig drivstoff. Det er ingen annen bransje i Norge – foruten oljesektoren, da – som betaler så mye i skatter og avgifter som flybransjen gjør. Skal de få tallene til å gå opp, må vi være villige til å kutte i noen av avgiftene de betaler på, og da er passasjeravgiften den mest naturlige. Jeg håper derfor du vil støtte forslag nr 472 om å fjerne flypassasjeravgiften. Støre-regjeringen har kostet norsk luftfart dyrt. De har endret tax-free ordningen to ganger, noe som har ført til at Avinor har årlige tap på omkring 400 millioner. Dette er penger som skulle brukes til å utvikle luftfartstilbudet der du bor. Dersom du vil ha et godt og sikkert flytilbud, håper jeg du vil støtte forslag nr 469 om å tilbakeføre taxfree-ordningen til hvordan den var under Solberg-regjeringen. I Norge er det et gyllent prinsipp at det er staten som betaler lønna til politiet. Et nytt og økt krav til kontroll av flypassasjerer gjør at lufthavnene må bemannes med flere politifolk. Regjeringen mener det er eierne av lufthavnene som skal betale lønna til politiet. Det er brudd på norsk tradisjon, derfor håper jeg du vil støtte forslag nr 962.
Det koster mellom 1,2 og 1,5 millioner kroner å utdanne seg til trafikkflyger på en privat flyskole. Den største delen av kostnaden er avgifter til staten. Ingen andre studenter betaler så mye i skatter og avgifter som flyelever gjør. Derfor mener Vestfold Høyre at ekstraomkostninger lufthavnene har til å utdanne flygere bør dekkes inn av staten. Håper derfor du støtter forslag nr 963. For å styrke norsk luftfart ber jeg derfor om at du støtter forslagene 469, 472, 962 og 963. Takk.