Bli bedre kjent med Jan Birger Løken

Kandidat til prøvenominasjonen for
Stortingsvalget 2025

Jan Birger har siden 1998 jobbet som praktiserende advokat, først i advokatfirma Wiersholm i Oslo, senere i egen virksomhet i Larvik. Han har 5 års erfaring som politisk rådgiver/nestleder i Høyres stortingsgruppe/rådgiver for Høyres parlamentariske ledelse.

Viktigste politiske erfaringer:

• 4 perioder i kommunestyret i Larvik. Leder av planutvalg, likningsnemd mv.
  • Inne i periode nr. 3 som medlem av fylkesting/fylkesutvalg. Nåværende gruppeleder for Høyre i fylkestinget og leder av Hovedutvalg for Inkludering, Idrett og Kultur.
  • Politisk rådgiver på Stortinget
  • Leder av Høyres Lovkomité nasjonalt i mer enn 15 år (nylig gjenvalgt)

Viktigste politiske interesseområder:

• Kommuneøkonomi
  • Ren Oslofjord
  • IC gjennom Vestfold

Jan Birger har solid erfaring fra alle politiske nivåer, og god innsikt i hvilke mekanismer som påvirker beslutningsgrunnlagene og hvordan disse kan påvirkes. Han har også et godt kontaktnett.

Jan Birger trives best i posisjon. Det å få ting gjort gir størst glede. Han er debattglad, er ofte på talerstolen og trives aller best når debatten er frisk og ulike politiske syn kommer frem.

De viktigste Vestfoldsakene de neste årene er å jobbe for å endre dagens inntektssystem som innebærer ubegrunnede og helt urimelig ulemper for kommunene i Vestfold, og ikke minst for kommunenes innbyggere. Rensing av Oslofjorden vil også være en viktig sak der vi må jobbe for at også Staten bidrar økonomisk. Så vil Jan Birger jobbe for et nasjonalt forpliktende vedtak om sluttdato for ferdigstilling av jernbanen gjennom Vestfold. Tilgang på elektrisk kraft vil være en utfordring i fylket vårt og må jobbes med både regionalt og nasjonalt.

Jan Birger Løken
Født 1963