Bli kjent med Mathias Willassen Hanssen

Kandidat til prøvenominasjonen for
Stortingsvalget 2025

Mathias har en påbegynt utdannelse som grunnskolelærer, og har ved siden av full jobb tatt noen fag på PR- og samfunnspåvirkning ved Høyskolen i Kristiania og årsstudium i statsvitenskap. I dag jobber han som kommunikasjonsrådgiver for utdannings- og forskningsfraksjonen i Høyres stortingsgruppe, hvor han blant annet har vært rådgiver for Jan Tore Sanner. Gjennom sin jobb på Stortinget vet han hva det innebærer å være en stortingsrepresentant og hvilke oppgaver som må løses, og har opparbeidet seg et stort kontaktnett. Tidligere har han også jobbet i Høyres kampanjeavdeling, Høyres SoMe-team hvor han ledet den digitale valgkampen, og han har vært rådgiver for leder i Unge Høyre. Han har også erfaring fra å jobbe i barnehage, skole, og i ulike butikker. Mathias har mye politisk erfaring.

Viktigste politiske erfaring:

• 1. nestleder i Vestfold Høyre (nåværende)
  • Kommunestyrerepresentant for Tønsberg Høyre (nåværende) hvor han er hovedutvalgsleder for oppvekst og opplæring og gruppenestleder for kommunestyregruppen til Tønsberg Høyre, og vara til formannskapet
  • Tidligere 1. nestleder i Tønsberg Høyre, leder av medieutvalg og programkomité og leder for politisk utvalg i Tønsberg Høyre
  • Før dette; vara til kommunestyret, tredje vara til Stortinget, kommunestyrerepresentant for Høyre i Nøtterøy/ og Færder kommuner, leder av Vestfold UH og medlem av Unge Høyres landsstyre og diverse andre verv i UH.

Viktigste politiske interesseområder:

• Utdanning og forskning (med vekt på skole og barnehage)
  • Helse og omsorg
  • Familie og kultur

Mathias mener han har et godt overblikk over Høyres politikk og anser seg selv som strategisk, har god medieteft og høy arbeidskapasitet. Han er godt vant med media og debatter og er flink til å komme ”på”, og synliggjøre Høyres politikk på de områdene han har ansvar for. Mathias ønsker å bruke sin erfaring til å være en tydelig talsperson for Vestfold, og kjempe for Vestfolds interesser på Stortinget.

Som utvalgsleder for oppvekst og opplæring fokuserer han på å innføre Høyres politikk i skolene og har bidratt til mer fokus på blant annet elevenes læringsresultater, mer fokus på innholdet i skolen, og at læreren må få være sjefen i klasserommet. Han har også fått nasjonal oppmerksomhet for grep de setter inn lokalt for å løse bemanningskrisen i skole- og barnehage, hvor han blant annet har blitt invitert til kunnskapsministerens nasjonale forum for barnehagekvalitet.

Framover vil Mathias at Høyre skal vise Vestfolds innbyggere at det er de vi jobber for, at vi er opptatt av å løse hverdagsutfordringene at vi er på ”lag med Vestfold”. Han viser blant annet til at vi må få bygget dobbeltspor gjennom hele Vestfold, gi innbyggerne bedre råd, få ned helsekøene, få opp næringsetableringen og ikke minst snu den negative trenden med at flere piler peker i feil retning i norsk skole.

Mathias Willassen Hanssen
Født 1997