Høyre heier på næringslivet

Luftfoto av oppdrettsanlegg i Øygarden

Vestland trenger en politisk ledelse som er på lag med jobbskaperne. Det er på tide med et skifte!

Høyre vil spille på lag med næringslivet ved å tilrettelegge for vekst og utvikling. Vi må sikre at bedriftene får den arbeidskraften de trenger ved å sikre en god videregående skole med høy fullføringgrad og å styrke yrkesfag og fagskolen. Vi vil si nei til skatteauker, reguleringer og annen politikk som gjør det vanskeligere for bedrifter å etablere seg og drive i Vestland.

For at næringslivet vårt skal kunne fortsette å utvikle seg, må Vestland bli et JA-fylke, hvor man heier frem vekst og nye idéer, i stedet for å konsekvent komme med motsegn og si nei til utvikling. Vi vil si ja til nye idéer, jobbskaping og gründervirksomhet i hele fylket, og legge til rette for mer samarbeid og innovasjon. På den måten vil vi bygge Vestland til en bo- og arbeidsmarkedsregion som både beholder og tiltrekker seg kompetanse.

God infrastruktur knytter regionen sammen, gjør det mulig å skape gode bo- og arbeidsmarknader og sikrer trygg ferdsel når vi reiser fra A til B. Gode veier er derfor viktig distriktspolitikk, fordi det gjør det mulig å bo utenfor byene. Vi ser likevel at Vestlandet stadig blir nedprioritert, hvor store og viktige veiprosjekt som K5 og Hordfast risikerer å bli nedskalert eller avlyst. Vestland Høyre vil være den største pådriveren for å sikre finansiering til disse prosjektene, og å sikre mer statlige midler til rassikring og veivedlikehold.

Høyre vil spille på lag med næringslivet, ved å legge til rette for vekst og utvikling. Vi trenger gode og trygge veier, og en infrastruktur som gjør det mulig for næringsaktører å etablere seg over hele fylket. Vi må sikre at bedriftene får nok kvalifisert arbeidskraft, ved å sikre en god videregående skole med høy fullføringsgrad og hvor yrkesfagene og fagskolen er høyt prioritert. Vi vil jobbe for å imøtekomme energibehovet, slik at næringslivet får reelle muligheter til grønn omstilling.

Du kan lese mer om dette temaet på side 3-8 i vårt program for kommende periode: