– Vi står sammen mot hat og vold

Høyre inviterte mandag pressen til sommeroppsummering. I dag var bakteppet dessverre alt annet enn hyggelig.

Erna Solberg og Henrik Asheim på Høyres sommeroppsummering. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Et dystert bakteppe

– Dette pleier å være en avslappet og hyggelig seanse hvor vi oppsummerer det politiske året som har gått. I dag er bakteppet dessverre alt annet enn hyggelig, sa partileder Erna Solberg.

Det tragiske angrepet i Oslo har rystet oss alle. Erna presiserte viktigheten av å feire Pride, og hva vi mistet på grunn av angrepet.

– Jeg skulle delta for friheten til å elske hvem man vil. Vi skulle feire kjærligheten, og at Norge i de 50 årene som har gått siden avkriminaliseringen, har kommet langt når det gjelder mangfold og friheten til å være den du er, fortsatte Solberg.

Angrepet viser at vi fortsatt har en lang vei å gå. Skeive er mer utsatt for trakassering og hatkriminalitet enn majoriteten, og det har vært viktig for oss å beskytte de som velger å leve, se, eller på andre måter være, annerledes.

– Vi har forbedret hatkriminalitetslovgivningen, etablert nasjonalt kompetansesenter, og startet oppbygging av kompetanse på hatkriminalitet ute i politidistriktene. Vi bevilget også ekstra midler til utvikling av hatkriminalitetsarbeidet senest i statsbudsjettet 2021. Dette arbeidet må styrkes og videreføres, sa Solberg.

Vi skal aldri godta at det skal være farligere å være skeiv enn heterofil. Slik skal vi ikke ha det noen sted her i Norge.

– I Norge står vi sammen mot hat og vold. I Norge skal alle ha friheten til å være seg selv, leve som man vil, og elske hvem man vil. Vi kommer til å være flere og stå sterkere enn noen gang før etter dette. I mellomtiden må vi trøste og ta vare på hverandre, fortsatte partilederen.