Akershus er mulighetenes fylke

-Siden sist vi het Akershus har fylket blitt både større og flere – det er gledelig. Vi skal være Norges beste fylke å bo i, uavhengig av livssituasjon, sier fylkesrådsleder Anette Solli.

Anette Solli, fylkesrådsleder i Akershus fylke.

Tiden med Viken er forbi og fylket deles opp til Akershus, Buskerud og Østfold. Høyre ble det største partiet ved høstens fylkestingsvalg i Akershus, og dannet fylkesråd og flertall sammen med Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig folkeparti. Anette Solli, fra Bærum, ble valgt som fylkesrådsleder og ser frem til å ta fatt på oppgavene i det hun kaller mulighetenes fylke.

-Siden sist vi het Akershus har fylket blitt både større og flere – det er gledelig. Vi skal være Norges beste fylke å bo i, uavhengig av livssituasjon. Næringslivet og innbyggerne gjør dette fylket til Norges viktigste region, og bidrar til den positive veksten og utviklingen, sier Anette Solli.

Et ansvarlig budsjett

Den første store oppgaven fylkesrådet tok fatt på, etter at de hadde lagt frem sin politiske plattform, var å lage et budsjettforslag for 2024. Budsjettforslaget ble utarbeidet på bakgrunn av fylkesrådet i Vikens budsjettforslag for de tre nye fylkene som ble lagt frem i oktober.

-Budsjettforslaget vi fikk i fanget inneholdt flere mangler, og prioriteringer det nye fylkesrådet rett og slett var uenige i. Det nye fylkesrådet har nå ryddet opp i dette, forklarer Anette Solli.

-Det har vært viktig for oss å legge frem et ansvarlig budsjettforslag som er forutsigbart og i tråd med løfter vi har gitt i valgkampen og i plattformen, uttaler Solli.

-Vi vil jobbe for at flere fullfører videregående opplæring, legge kraft i arbeidet med å forhindre at Oslofjorden dør mens vi diskuterer hva vi skal gjøre for å redde den, vi skal sørge for at månedskortet blir billigere, at kultur og frivillighet får utvikle seg og at vi legger til rette for at arbeidsplassene vi skal leve fremtiden blir skapt, fortsetter Solli om fylkesrådets budsjettforslag.

Flere skal fullføre og bestå

Fylkestinget vedtok budsjettet i sitt møte 14.desember 2023 og Solli forteller at fylkesrådet vil vektlegge valgfrihet i sitt politiske arbeid fremover. Opplæring og kompetanse er viktige ansvarsområder for fylkeskommunen, og som skoleeier har fylkeskommunen et stort ansvar for at alle skal ha mulighet til å gjennomføre videregående opplæring.

-Er det noe vi vet, så er det at de som ikke fullfører har mye dårligere sjanser for å lykkes i arbeidslivet senere. På den måten er vårt viktigste bidrag for å forhindre utenforskap et opplæringstilbud som klarer å stille opp for dem som er mest sårbare. Derfor settes det av midler til psykiske helseteam, hvor vi også vil passe på at en del av midlene blir brukt for å forebygge spiseforstyrrelser. UngInvest er en annen viktig satsning for å få flere gjennom videregående, sier Solli.

Billigere kollektivtransport for barn og unge

Et annet prioritert satsingsområde i budsjettet er samferdsel. Det er satt av mer penger til å ta igjen et stort vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene. I tillegg prioriterer fylkesrådet billigere kollektivreiser for barn og unge.

-Finansieringen av Reis stopper fra vår side i april, slik at prøveperioden til Ruter blir fullført. Midlene fylkesrådet sitter igjen med vil bli brukt på å redusere kuttet i skoleskyss og sikre barn og unge billigere kollektivtransport ut hele 2024. Vi mener det er viktig å skape gode reisevaner hos barn og unge, for å legge et godt grunnlag for flittig bruk av kollektivtrafikk også i fremtiden. Samtidig reduseres belastningen på foreldrenes lommebok, forklarer Solli.

Vil sette kultur og frivillighet på kartet

Akershus er et foregangsfylke for kultur og frivillighet og fylkesrådet vil at kulturen i Akershus skal få en ny giv. Det viktig at alle skal ha tilgang på gode kulturopplevelser der de bor, og der både profesjonelt og frivillig kulturliv har gode utviklingsmuligheter. I budsjettet gis det midler til satsing på unge talenter. Talentsatsingene rettet mot unge er unike i nasjonal sammenheng, og omfatter regionale programmer og satsinger innen dans, musikk, teater, litteratur, film, scenekunst og visuell kunst.

-Vi vil at det skal satses på unge talenter fordi det både er en innsats for lokal frivillighet og lokalt engasjement, samtidig som det bidrar til publikumsutvikling og bygger et fundament for profesjonelle aktører. Vi må lære av idretten hvor viktig det er å ha forbilder, og hvordan bredde og topp forsterker hverandre, avslutter Solli.