Akershus trenger bedre veier og billigere kollektiv

I nye Akershus fylke sitt første budsjett vil vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene reduseres, skoleskyssen til elevene styrkes, barn og unge får billigere månedskort og grupperabatt ut hele 2024, og vi setter i gang med flere viktige gang- og sykkelveiprosjekter.

Håkon Snortheim, fylkesråd for samferdsel.

Senterpartiet styrte Viken i fire år. Når Akershus gjenoppstår som fylke fra 01.01.2024, er det de borgerlige partiene som må rydde opp.

Da de borgerlige partiene Høyre, Frp, Venstre og Krf tok over makten i oktober, hadde Senterpartiet nedprioritert vei og kollektivtransport i fire år. I sitt siste budsjettforslag ble skoleskyss foreslått kuttet med 25 millioner, Ruter manglet 500 millioner frem mot 2027 og vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene bare vokste og vokste.

På toppen av det hele forsøker Senterpartiet sammen med Arbeiderpartiet og SV å late som at de viderefører rabattordningen «Reis» ut 2024, selv om ingen finner nok penger i sine budsjettforslag.

Julen er kjent for sin fettrike mat, men det er neppe Senterpartiets valgflesk innbyggerne ønsker seg dandert på juletallerkenen.

Jeg forstår at Senterpartiets Jane Bråthen synes det er skuffende at velgerne ikke ga Senterpartiet tillit til å styre fylket etter årets valg. Velgerne stemte frem et nytt flertall. Det nye borgerlige flertallet vil prioritere annerledes enn det Senterpartiet og Arbeiderpartiet gjorde.

Nå er vi også i gang med å lage en ny samferdselsplan, slik at vi får satt i gang med flere viktige byggeprosjekter. I tillegg skal vi gjennomgå hele takst- og sonestrukturen til Ruter, med mål om å senke prisen på månedskort for alle. Krafttak er ikke å «kaste stein i glasshus», selv om Senterpartiet forsøker å fremstille det slik.

Et slikt krafttak er å snu hver stein for å gjøre hverdagen til innbyggerne bedre. Fremfor forsøk på uriktig sitering, skulle jeg ønske Bråthen brukte mer tid på å snakke om det de er for, ikke bare det de er mot.

De er hjertelig velkomne til å samarbeide med det borgerlige fylkesrådet om hvordan vi kan gjøre veiene tryggere. Eller hvordan vi kan gjøre det lettere for folk å velge kollektiv fremfor bilen.

Av Håkon Snortheim, fylkesråd for samferdsel, Akershus.

Innlegget stod først på trykk i Østlandets Blad, 19.12.2023.