Alvorlig bekymret for kutt i fylkeskommunens budsjett

Kari Sofie Bjørnsen, gruppeleder for Høyre i fylkestinget i Akershus. Foto: CF Wesenberg.

Fylkesrådet i Akershus legger på mandag frem sitt forslag til budsjett for 2025. Fylkesrådet har varslet at fylkeskommunen får en kvart milliard mindre i tilskudd fra staten som følge av Støre-regjeringens statsbudsjett. Endringen er en konsekvens av beregningstekniske oppdateringer av utgiftsutjevningen i inntektssystemet.

Dette kuttet var ikke varslet og kom som en stor, negativ overraskelse. Akershus er ikke det eneste fylket som er rammet. Østfold opplever det samme og uttaler at «en så stor uvarslet endring knyttet til teknisk vedlikehold av inntektssystemer mellom budsjettår må kunne sies å bryte med departementets mål om forutsigbarhet.»

-Det er en fattig trøst at flere er i samme båt, sier Høyres gruppeleder i Akershus fylkesting, Kari Sofie Bjørnsen, som frykter at et så stort kutt som Akershus må ta på så kort varsel vil ramme tjenestetilbudet rettet mot unge, og gi et dårligere kollektivtilbud.

Videre er hun bekymret for at Akershus sin satsning på å redde Oslofjorden vil rammes. I fjor bevilget fylkesrådet penger til en offensiv satsing på Oslofjorden, og håpet var at dette skulle videreføres for 2025. Det er veldig trist om fylkesrådets satsing nå ikke kan fortsette som følge av Støre-regjeringens statsbudsjetts kutt overfor Akershus, fordi fylkeskommunens lovpålagte tjenester må komme først.

Hvor det skal kuttes og prioriteres får vi først vite på mandag.

-Det er vår oppgave som politikere å være ansvarlige og prioritere det vi mener er viktigst, også innenfor rammer som ble overraskende trangere enn forutsatt. Jeg er sikker på at vårt fylkesråd kommer til å legge frem et ansvarlig og nøkternt budsjett, men jeg kan ærlig innrømme at jeg gruer meg også, for disse kuttene var det ingen som ønsket seg, sier Bjørnsen.