Bedre kollektivtilbud for barn og unge

Vaner skapes i en tidlig alder og for at barn og unge skal se kollektivtrafikken som et naturlig alternativ senere i livene, må det allerede i tidlig alder gjøres som en naturlig del foran at man velger å kjøre bil dit man skal.

Det er derfor viktig å se på tiltak som er direkte rettet mot barn og unge når man forbedrer kollektivtilbudet, men også at det er tilpasset den enkelte. Vi i Høyre har i alle fall tre gode forbedringer for barn og unges kollektivtilbud vi ønsker å innføre i Akershus.

For det første må elevene få skoleskyss basert på hvor lang reisevei de faktisk har. Noen elever har rett på gratis skoleskyss på grunn av at de bor langt unne skolen. Avstandskravene er ulikt for hvor gamle elevene er, men de ulike kravene er absolutte. Avstandene er 2 km for første klasse, 4 km for 2.–10. klasse og 6 km for videregående skole.

Denne reiseveien regnes ikke alltid ut fra den faktiske reiseveien, men noen ganger i luftlinje. Mange elever som derfor har krav på busskort, kan miste dette for at man ikke ser til hvor langt den enkelte faktisk har til skolen. Dette vil vi i Høyre gjøre noe med.

For det andre så fungerer busskortet som elevene tildeles normalt bare hverdager og er ikke gyldige på kveldene. Det er i dag ikke mulig for elever å kjøpe noen tilleggsbillett til sitt busskort uten må kjøpe et fullt månedskort istedenfor. Det mener vi i Høyre er unødvendig og vi ønsker derfor at det innføres en ny type tilleggsbillett for elever som allerede har rett på skolebusskortet for kollektivreiser.

Denne tilleggsbilletten skal gi elever mulighet å oppgradere sitt busskort til fullverdig månedskort til redusert pris. Det vil gjøre at flere elever har mulighet til å bli igjen på skolen, møte venner eller dra på trening selv uten at foreldrene må hente. Det her vil være med på å skape et enklere billettsystem og mer selvstendighet for den enkelte ungdommen.

Til slutt så kan vi gjøre noe med ettermiddagsaktivitetene. I perioden 2018 til 2020 hadde både Oppegård og Bærum to pilotprosjekt der barn fikk et transporttilbud til og fra trening. Det var minibusser som kjørte barn fra skolen til trening og hjem når treningen var ferdig. Disse tiltakene viste seg å fungere godt og bidro til å hjelpe barnefamilier til å få hverdagen til å gå opp. Det at det blir kjørt færre biler til og fra de ulike treningene bidrar i tillegg til at utslippene kan bli lavere, og at det er mer sosialt for barnene å reise til og fra trening.

Da dette prøveprosjektet hadde så gode resultater mener vi i Høyre at dette er noe som må innføres som en ordinær del av kollektivtilbudet og på flere steder, der det er grunnlag for det, i hele Akershus.

Det å skape bedre og enklere kollektivtrafikk for barn og unge kan gjøres på mange måter, og dette var tre av de mange tingene vi i Høyre vil gjøre for at flere barn og unge får et kollektivtilbud tilpasset sine behov. Gjør vi det lett for alle å ta kollektiv, er det større sjanse for at flere velger kollektiv.