Ber Støre-regjeringen rydde opp i trafikkaos

-Det er ikke skattebetalerne i Akershus sin oppgave å rydde opp i trafikkaoset Støre-regjeringen har gitt oss på veiene inn mot Oslo, sier Håkon Snortheim, fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune.

Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune.

Den 1.juli stenger Statens vegvesen Ring 1 mellom Oslo Spektrum og St. Olavs gate i Oslo for all biltrafikk i tre år i forbindelse med arbeidet med regjeringskvartalet. Staten fattet også tidligere et vedtak om at el-bilene ikke skal kunne benytte kollektivfeltene de tre årene Ring 1 er stengt for gjennomkjøring.

-Fylkesrådet ble gjennom media informert om at innbyggerne i Akershus må påberegne langer køer i tre år, uten ordentlige alternativer, sier fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim.

-Dersom Statens vegvesen, med støtte fra høyeste politiske nivå i departementet, oppriktig mener at bilistene heller skal reise kollektivt, trenger vi bistand til å øke kapasiteten på kollektivtilbudet, fortsetter Snortheim.

Stengingen av kollektivfeltet for elbilene har skapt trafikkaos, spesielt på veiene inn mot Oslo. Fylkesrådet, bestående av Høyre, Frp, Venstre og KrF, var tidlig ute med å be staten om penger til å sette opp flere busser for å gi innbyggerne reelle alternativer til bilen og unngå køer. Samferdselsministeren sa nei til dette.

-Det er ikke skattebetalerne i Akershus sin oppgave å rydde opp i trafikkaoset Støre-regjeringen har gitt oss på veiene inn mot Oslo. De stiller ikke opp for det sentrale østlandsområdet, som trenger hjelp til å drifte kollektivsystemet vårt på en god måte, sier Håkon Snortheim.

Akershus fylkeskommune har ikke midler til å sette inn ekstra tiltak hos Ruter uten at det vil gå utover eksisterende tilbud andre steder.