Disse skal styre Akershus de neste fire årene

Onsdag morgen møttes Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti til pressekonferanse, hvor den felles politiske plattformen og det nye fylkesrådet ble presentert.

Det nye fylkesrådet.

Den politiske plattformen finner du nederst i artikkelen.

Etter konstruktive og gode forhandlinger kan de fire partiene stolt legge fram en samarbeidsavtale for fylkesrådet i Akershus de neste fire årene.

– Vi legger med dette fram en ambisiøs politisk plattform, preget av konkrete tiltak. Akershus skal være en miljøvennlig, bærekraftig, moderne og innovativ region hvor alle får muligheten til å lykkes, sier påtroppende fylkesrådsleder Anette Marie Solli.

En ambisiøs plattform

Fylkesrådet vil jobbe for en videregående opplæring som er preget av mestring, motivasjon og læring. Vårt mål er at alle elever som starter på videregående skole, skal kunne fullføre. Fylkesrådet vil gjeninnføre fritt skolevalg, opprette UngInvest i Akershus, styrke skolehelsetjenesten og innføre en ordning med psykiske helseteam i hver region.

Akershus skal være et fylke hvor vi tar vare på naturen. Oslofjorden sliter og livet i fjorden er i ferd med å dø. Vi skal gå foran i arbeidet med å ta vare på Oslofjorden, slik at også fremtidige generasjoner får oppleve en levende og ren fjord. I tett samarbeid med nabofylkene, kommunene i Akershus og staten, skal arbeidet med å redde Oslofjorden intensiveres.

Fylkesrådet vil at det skal bli enklere og billigere å reise kollektivt. Et godt utbygd kollektivtilbud er avgjørende for å kutte klimagassutslipp, og for å sikre folk og særlig familier en hverdag som går rundt. Fylkesrådet vil prioritere å redusere prisen på månedskort. Samtidig vil vi utrede modeller for hvordan takst- og sonesystemet kan bli mer fleksibelt og rettferdig.

For å bidra til at de nye arbeidsplassene som skal legge grunnlaget for at fremtidig vekst i Akershus blir skapt, vil fylkesrådet styrke inkubatorordningen, og dermed tilbakeføre kuttet i ordningen som dagens fylkesråd i Viken gjennomførte.

Akershus skal være et fylke med gode utviklingsmulighter for et profesjonelt og frivillig kulturliv. Fylkesrådet vil særlig videreutvikle og styrke talentsatsninger innen musikk, dans, teater, og visuell kunst.

Dette er det nye fylkesrådet

Fylkesrådet har stor bredde i erfaring, geografi og yrkesbakgrunn. Dette blir fylkesrådet for den kommende perioden:

Fylkesrådsleder
Anette Solli, Høyre

Fylkesråd for finans og fylkesrådsnestleder
Tom Staahle, Fremskrittspartiet

Fylkesråd for utdanning
Lise Hagen Rebbestad, Høyre

Fylkesråd for samferdsel
Håkon Snortheim, Høyre

Fylkesråd for plan, kulturminnevern, klima og miljø
Solveig Schytz, Venstre

Fylkesråd for kultur, tannhelse og frivillighet
Ole-Jacob Johansen, Fremskrittspartiet

Fylkesråd for næring, idrett, mangfold og folkehelse
Ida Lindtveit Røse, Kristelig Folkeparti

I tillegg blir Thomas Sjøvold (H) fylkesordfører, og Liv Gustavsen (Frp) blir fylkesvaraordfører.