Elevene må lære å regne skikkelig!

Over 18.000 elever går ut av ungdomsskolen uten å kunne regne skikkelig. Dette er ikke bare en statistikk – det påvirker 18.000 ungers mulighet til å fullføre både yrkesfaglig og studieforberedende utdanning, skriver Tonje A. Olsen og Anne Kristine Linnestad.

Stortingskandidatene Tonje A. Olsen og Anne Kristine Linnestad. Foto: Elias Rasch, Aura Media AS.

Vi er dypt bekymret for utviklingen i matematikkfaget. Kravet om refleksjon har nærmest spist opp regneferdighetene. De nye læreplanene som kom i 2020 hadde gode intensjoner, men det var aldri intensjonen at matematikkfaget skulle bli en øvelse i refleksjon. Likevel er det nettopp dette vi ser: Matteprøvene har i for stor grad blitt «en snakke-prøve» i stedet for oppgaver med to streker under svaret. Det må vi gjøre noe med.

Årets 10.-klassinger bør være det siste kullet som skal reflektere mer enn de skal regne.

Konkrete tiltak
Vi kan ikke stå på sidelinjen og se på at norske elever fortsetter å falle bakpå. Matematikk er et fag elevene må øve på, gang på gang og over tid.

Derfor foreslår vi følgende konkrete tiltak:

  • Gjennomgang av kompetansemålene: Vi vil gjennomgå kompetansemålene for å sikre at grunnleggende ferdigheter som matematikk prioriteres i alle fag.
  • Endring av eksamen: Eksamensoppgavene skal i større grad gi elevene mulighet til å vise grunnleggende kunnskap uten hjelpemidler. Eksamen må ha flere oppgaver med bare to streker under svaret.
  • Intensiv opplæring: Vi vil innføre plikt for skolene til å gi intensiv opplæring til elever med svake grunnleggende ferdigheter ved start på 8. trinn.
  • Styrking av realfagene: Vi foreslår å innføre en ekstra time naturfag i uken på ungdomstrinnene og gjeninnføre lærerspesialistordningen.

Kan ikke fortsette
Vi vil også sikre at lærere som underviser i matematikk har solid faglig kompetanse, og at digitale læremidler brukes der det har klar læringseffekt.

Når vi svikter elevene våre i grunnleggende regneferdigheter, svikter vi også Norges fremtidige konkurransekraft. Vi kan ikke fortsette å la hver 5. elev gå ut av grunnskolen uten at de kan regne, og vi kan absolutt ikke fortsette å la refleksjon erstatte regneferdigheter.